| APLICACIÓ
DE LA PROPOSTA
Hi ha dues maneres possibles d'aplicar aquesta proposta
a situacions de conflicte, una és abans que s'origini cap conflicte i l'altra
és després que s'hagi produït una situació de conflicte,
com a procediment per a la seva resolució.
La primera possibilitat
és la que cal fomentar no únicament des de la tutoria o des de matèries
específiques, com ara la nova matèria d'Educació per la ciutadania,
sinó des de qualsevol de les activitats lectives i no lectives del centre.
Les matèries específiques són, sens dubte, de gran ajut per
a aquest propòsit, però no en poden ser els únics exponents,
perquè al cap i a la fi és el funcionament quotidià allò
que revesteix les normes, valgui la redundància, de normalitat. La segona
possibilitat consisteix en actuar davant d'un cas concret.
Els exercicis que es plantegen en aquest àmbit
són aplicables a grups, no directament als individus involucrats en una
situació concreta. Per al cas de la seva aplicació en un grup, les
situacions de conflicte es descriuen com a hipotètiques. Per al cas de
tractar casos concrets individuals, cal adaptar l'exercici (o les directrius de
l'exercici) a cada cas concret. Aquí és on els instruments de la
mediació, o altres instruments amb el propòsit que les parts involucrades
s'avinguin a enfrontar-se al problema, són rellevants.

Comprensió
PRIMER
Es
presenten casos bàsics de conductes que cauen fora la norma (fora dels
hàbits socials, normes legals, etc.). La idea és mostrar com aquesta
mena de conductes depenen també del context en què es produeixen,
de manera que la voluntat individual està condicionada per les voluntats
de les altres persones.
Bloc
d'exercicis 1
Exercici 1 Considera els següents
casos: a) un alumne dóna un cop de puny a un altre en sortir de classe; b)
una alumna llença papers als companys quan el professor està escrivint
a la pissarra; c) un alumne menja xiclet a l'aula; d) una alumna insulta
contínuament a un company de classe.
Digues en cada cas si la situació
descrita et sembla que cau dins dels paràmetres de les normes (hàbits
socials, normes legals, etc.), i per quina raó.
Exercici 2 Considera
la següent situació: vas caminant pel carrer, et truquen al telèfon
mòbil i despenges. És una amiga teva i parles una estona amb ella. Considera
ara la següent situació: al conductor de l'autobús que et porta
a l'escola, mentre està conduint, el truquen al telèfon mòbil
i despenja. És alguna persona coneguda seva i parla una estona amb ella. La
situació, és la mateixa? En què se sembla? En què
es diferencia? Per què una està castigada i l'altra no?
Exercici
3 Hi ha una alumna a la classe que seu sempre amb els peus i les cames
damunt de la taula. És més, diu que a casa seva tothom seu d'aquesta
manera, que per a ella és normal seure així. Quins avantatges té
que se la deixi seure així a classe? Quins inconvenients té? Què
s'hauria de fer, en aquest cas? |
Observacions Tots
tres exercicis són molt bàsics i no presenten cap dificultat; en
qualsevol cas, tenen com a finalitat prendre consciència que determinades
accions en determinats contextos cauen fora de les normes, i de la necessitat
de regular-les. Es vol incidir en el fet que aquestes normes (hàbits socials,
normes legals, etc.) no són gratuïtes.
L'exercici 3 té
com a finalitat mostrar que, en determinades agrupacions, hi ha un objectiu comú
(aquí, estudiar), i que aquest objectiu ha de primar per qualsevol altre
que pugui interferir-hi.

Elaboració
de l'estructura
SEGON Reconèixer
els fets causants de la situació i les conseqüències que se'n
segueixen.
Un pas previ a l'anàlisi de l'estructura és la
seva reconstrucció. En el cas de les situacions de conflicte el més
dificultós és sovint el reconeixement d'aquelles accions d'un mateix
que són, en part, causa de la conducta dels altres. Per tant, és
important adonar-se'n que, en general, totes les conductes tenen una causa, i
que després, a més, molt probablement tindran conseqüències.
Bloc
d'exercicis 2
Exercici 4 Considera les següents situacions:
(a)
L'Amàlia va mentir i va dir a tothom del grup que l'Ernest els havia enganyat,
i quan l'Ernest va tornar el dilluns a classe el Lluís el va insultar. (b)
El Roman no ha pogut jugar mai a futbol perquè no el deixen apuntar-se
en cap equip. Un dia, en sortir de l'escola, el Roman va pegar a l'Albert. (c)
Tothom riu de l'Eulàlia quan els professors li pregunten la lliçó.
Un dia l'Eulàlia va fer caure la seva taula en mig de explicació
de la professora de matemàtiques.
" En cada cas hi ha fets
que es poden considerar causants, en part, d'altres fets. Digues quins són. "
Si alguna cosa és, en part, causa d'una conducta, vol això dir que
justifica la conducta? Justifica la teva resposta.
Exercici 5 Considera
la següent situació.
Un alumne de segon d'ESO, el Joan, insulta
contínuament a un alumne de 1r d'ESO, l'Enric, sempre que se'l troba pel
passadís i pel carrer. Un bon dia l'Enric li dóna un cop de puny
al Joan i li trenca una dent. Des d'aleshores sempre que l'Enric ha trobat al
Joan l'ha amenaçat, i ara el Joan no vol tornar a l'institut.
Reconstrueix
els esdeveniments posant de manifest la seva seqüenciació temporal
i les relacions entre els diferents fets. |
Observacions Els
dos exercicis anteriors tenen com a finalitat reconèixer que, en general,
els fets no es donen de manera aïllada. Exercicis que plantegin situacions
més complexes obligaran a una reconstrucció d'una estructura més
complexa. 
TERCER
Reconstruir els fets.
Un cop tenim clars els fets que s'han produït,
i que alguns són causants d'uns altres, els quals, per aquesta raó,
en són conseqüència, és necessari reconstruir l'estructura
complexa de la situació.
La reconstrucció d'aquesta situació
no hauria de comportar cap dificultat important. Això no obstant, és
un fet que en la majoria de casos aquest no és el cas, i que arribar a
un acord sobre quina és la reconstrucció correcta de la situació
sembla una possibilitat remota. La mena d'exercicis que es proposen tenen el
comú denominador de fer pensar la situació des de l'altra perspectiva.
Bloc
d'exercicis 3
Exercici 6
Considera novament les situacions
plantejades a l'exercici 4:
(a) L'Amàlia va mentir i va dir a tothom
del grup que l'Ernest els havia enganyat, i quan l'Ernest va tornar el dilluns
a classe el Lluís el va insultar. (b) El Roman no ha pogut jugar mai
a futbol perquè no el deixen apuntar-se en cap equip. Un dia, en sortir
de l'escola, el Roman va pegar a l'Albert (c) Tothom riu de l'Eulàlia
quan els professors li pregunten la lliçó. Un dia l'Eulàlia
va fer caure la seva taula en mig de explicació de la professora de matemàtiques.
En
què es diferenciaria l'explicació dels fets de: (a) L'Amàlia
i l'Ernest? (b) El Roman i la resta de nens de la classe? (c) L'Eulàlia
i la resta de nenes de la classe?
Escoltades les explicacions de tots ells,
creus que reconeixerien com a bona la de l'altre? Per què?
Exercici
7 Considera novament la situació de l'exercici 5:
un alumne
de segon d'ESO, el Joan, insulta contínuament a un alumne de 1r d'ESO,
l'Enric, sempre que se'l troba pel passadís i pel carrer. Un bon dia l'Enric
li dóna un cop de puny al Joan i li trenca una dent. Des d'aleshores sempre
que l'Enric ha trobat al Joan l'ha amenaçat, i ara el Joan no vol tornar
a l'institut.
Què creus que hauria fet el Joan si, contràriament
al que ha succeït, fos l'Enric qui l'hagués insultat? Per què?
Exercici
8 Reconstrueix l'argument que podrien haver seguit el Joan i l'Enric per
donar suport a la seva acció. |
Observacions
L'exercici
6 té com a finalitat mostrar que, en general, les explicacions que fem
davant d'una situació de conflicte no són falses, però sí
incompletes: tendim a ser cecs a allò que no ens interessa posar de manifest,
de manera que, forçats a contemplar l'altre punt de vista, fàcilment
podem arribar a una reconstrucció dels fets acceptada per tothom.
A
l'exercici 8 es demana de reconstruir la forma de l'argument que els protagonistes
podrien haver seguit en cada cas a l'hora de justificar la seva acció.
Per exmple:
(Joan) FET
PRINCIPAL: L'Enric m'ha donat un cop i m'ha trencat una dent. \(CAUSA):
Està enfadat amb mi \(CAUSA):
Jo l'he insultat. \(CAUSA):
Ell m'ha insultat. \(CAUSA):
Jo l'he insultat. \(CAUSA):
... \(CONSEQÜÈNCIA): Jo
li trencaré una altra dent. \(CONSEQÜÈNCIA):
Jo li trencaré una altra dent. \(CONSEQÜÈNCIA):
... (Enric) FET PRINCIPAL: Li he donat un cop de puny al Joan i li he
trencat una dent. \(CAUSA): Ell m'ha
insultat \(CAUSA):
... \(CONSEQÜÈNCIA): Potser
ell voldrà ara pegar-me. \(CONSEQÜÈNCIA):
... |
El mateix es pot fer amb l'exercici 6. Com
es veu, l'origen causal i les conseqüències no coincideixen en tots
dos esquemes.

Anàlisi
de l'estructura
QUART
Observar les
normes (explícites i tàcites) que s'apliquen i valorar-ne la seva
legitimitat.Quan la reconstrucció dels fets és idèntica per
totes dues parts del conflicte, i es reconeixen les mateixes normes, la resolució
es produeix de manera prou ràpida. Els problemes principals deriven, bé
d'una reconstrucció diferent, bé de la no acceptació del
mateix conjunt de normes.
Pel que fa a la reconstrucció diferent,
més amunt s'han apuntat algunes estratègies per arribar a un consens
en aquesta qüestió. D'altra banda, si la reconstrucció dels
fets no arriba a punts de coincidència, ni tan sols amb l'aportació
de proves objectives, aleshores ben poc es pot fer per avançar en la resolució
de la situació del conflicte; la majoria de solucions seran coercitives
i provisionals, i no s'avançarà en la formació de la persona.
Com a mínim cal mostrar en aquests casos que el fet que prevalgui el desacord
no fa res per millorar la situació.
Malgrat tot, i un cop reconstruïda
de comú acord l'estructura dels esdeveniments, pot romandre el conflicte:
els fets, tal i com es relacionen, justifiquen la teva posició o la meva?
Segurament
no hi ha fets que justifiquin cap agressió, però sí hi ha
fets que contribueixen a explicar per què s'ha produït una determinada
agressió. A més, per sobre dels fets puntuals cal situar les normes
que s'hagin establert, el reconeixement de les quals és necessari per assegurar
la convivència.
Bloc
d'exercicis 4
Exercici 9 En la situació anterior de l'exercici
5, considera les raons del Joan i les de l'Enric:
(Joan) FET PRINCIPAL:
L'Enric m'ha donat un cop i m'ha trencat una dent.
\(CAUSA):
Està enfadat amb mi \(CAUSA):
Jo l'he insultat. (Enric) FET PRINCIPAL: Li he donat un cop de puny
al Joan i li he trencat una dent.
\(CAUSA):
Ell m'ha insultat \(CAUSA):
... " El fet de ser insultat per algú, és suficient
per estar enfadat amb ell? " El fet d'estar enfadat amb algú, és
suficient per donar-li un cop de puny? " Si acceptem les causes que han
tingut lloc, hi ha altres alternatives al fet principal que s'ha produït?
Exercici
10 En quins casos creus que està justificat donar un cop de puny
a algú? Justifica sempre la teva resposta.
(a) quan no tinc cap
altra manera d'evitar que em facin més mal a mi; (b) quan estic enfadat; (c)
mai; (d) sempre que em senti ofès; (e) quan no em pugui contenir; (f)
quan tothom ho faci en situacions semblants.
Exercici 11 Respecte
de l'exercici 10, en el casos en què hagis considerat justificat donar
un cop de puny a algú, pensa quins arguments podria esgrimir algú
altre per rebatre la teva justificació. |
Observacions En
l'exercici 9 es poden complicar les causes que intervenen en el fet principal.
Es tracta de qüestionar la correlació justificativa entre els fets.
L'exercici 10 vol aprofundir en aquest qüestionament.
L'exercici 11
pretén avaluar si les correlacions justificatives establertes són
efectivament necessàries.

CINQUÈ Observar
les conseqüències previsibles d'una generalització de fets
com el produït.
Les normes no valen per a un sol cas, sinó
que són normes perquè es poden generalitzar. Les normes estan en
molts casos per evitar de conductes que, si es generalitzessin, impedirien la
convivència en societat.
Bloc
d'exercicis 5
Exercici 12 En la situació anterior de l'exercici
5, considera les conseqüències que es poden seguir del fet que s'ha
produït. (Joan) FET PRINCIPAL: L'Enric m'ha donat un cop i m'ha
trencat una dent.
\(CONSEQÜÈNCIA):
Jo li trencaré una altra dent. \(CONSEQÜÈNCIA):
...
(Enric) FET PRINCIPAL: Li he donat un cop de puny al Joan i li
he trencat una dent.
\(CONSEQÜÈNCIA):
Potser ell voldrà ara pegar-me. \(CONSEQÜÈNCIA):
...
Com pots veure, ni des del punt de vista del Joan ni des de la perspectiva
de l'Enric no és clar quan es deturaran aquestes conseqüències.
Així les coses:
" Té solta, la conseqüència
prevista pel Joan? Per què? " Està justificada, la conseqüència
prevista pel Joan? Per què? " Pot preveure alguna altra conseqüència,
l'Enric?
Exercici 13 Suposa que la resposta de l'Enric es generalitza,
davant de fets de tipus semblant.
" Creus que, en tal cas, aquesta
mena de resposta s'hauria d'incloure dins les normes, això és, hauria
de ser acceptada com a normal? Per què? " Té dret, un sistema
(educatiu, social, etc.), a separar a aquells individus que no segueixen les normes?
Per què? |
Observacions L'exercici 12 vol
mostrar la impossibilitat de generalitzar conductes com que descriu l'exemple
a totes les situacions de conflicte. La qüestió, un cop produït
el fet, és que, o bé es reconeix la impossibilitat de seguir amb
el procés d'anar obtenint conseqüències com a resposta a les
anteriors, o bé el la situació de conflicte sembla no tenir cap
solució.
L'exercici 13 vol incidir en la dificultat de trobar raons
suficients per, en general, infringir les normes. 
Elaboració
de la resposta
SISÈ Reconèixer
la responsabilitat en la situació de conflicte; assumir-ne les conseqüències.
Si
hi ha voluntat de reconstruir el procés que ha conduït als fets en
qüestió, i s'ha produït una anàlisi d'aquesta reconstrucció,
el següent pas és assumir-ne les conseqüències: no es
pot acceptar de debò una explicació sense, al mateix temps, acceptar
les conseqüències que se'n deriven. En el cas de les situacions
de conflicte, la resposta depèn del grau de maduresa de la persona involucrada,
però el grau de maduresa depèn en bona mesura, al seu torn, de la
comprensió dels fets en qüestió, i d'aquí la importància
de l'anàlisi anterior.
Bloc
d'exercicis 6
Exercici 14 Explica de manera argumentada quina creus
que és la millor resolució possible per a la situació de
conflicte descrita a l'exercici 5.
" Penses que el Joan acceptaria
aquesta solució? Si no l'acceptés, què creus que no estaria
tenint en compte? " Penses que l'Enric acceptaria aquesta solució?
Si no l'acceptés, què creus que no estaria tenint en compte?
Exercici
15 En una situació de conflicte en què una o totes dues parts
refusen reconstruir de manera raonada la situació per arribar a una comprensió
dels fets, quin paper hi pot jugar el procés d'anàlisi crítica
descrit aquí? |
Observacions L'exercici
14 demana fer una recapitulació de tot el procés. Les preguntes
sobre el Joan i sobre l'Enric volen obligar a pensar quines són les parts
de la reconstrucció consensuada de la situació de la situació
que poden resultar més difícils d'acceptar a totes dues parts.
La
pregunta 15 demana acotar l'abast d'aquesta mena d'estratègies, tal i com
s'ha apuntat a l'inici d'aquest punt quart. Així, quan la predisposició
a analitzar els fets per una o per totes dues parts sigui inexistent, aquesta
proposta no pot resultar viable. 

| | | |