CONSIDERACIONS
PRÈVIES
Les causes d'una situació de conflicte poden
ser múltiples i diverses. Això no obstant, hi ha diferents patrons
que es repeteixen de manera més preponderant i que depenen poc de factors
contextuals particulars.
La manera d'identificar aquests patrons més
generals pot ser diversa. En l'estudi endegat el curs 2003-4 a què m'he
referit abans, després d'avaluar diferents fonts d'informació (dades
objectives sobre incidències, consultes a l'alumnat, etc.) se'n van identificar
diversos, entre els quals:
" discriminació (per procedència,
raça, aspecte físic, idees, condició sexual, etc.); "
manca d'una jerarquia adequada de valors; " resposta davant una ofensa; "
avorriment i falta d'interès (com a causa de moltes de les situacions de
conflicte a les classes).
La importància d'aquests factors varia
sobretot en relació amb l'edat i el sexe de l'alumnat. En qualsevol cas,
però, això no ens interessa aquí. Allò que ens interessa
és observar si els mecanismes bàsics de raonament són aplicables
a l'hora de dirimir amb aquestes qüestions. Com en els casos anteriors,
identificaré primer quins són els continguts que es poden voler
transmetre als alumnes.
Els continguts rellevants
Els
continguts rellevants aquí són discutibles. En qualsevol cas, i
entenc que fora de tota discussió, trobem almenys els quatre següents,
on les normes de què es parla poden ser tan explícites com tàcites,
però en tot cas accessibles per a tothom:
" respecte per les
altres persones (companys, professors i altres treballadors del centre, etc.)
i acceptació de les diferències; " reconeixement i acceptació
de les normes (hàbits socials, normes legals, etc.); " reconeixement
i acceptació, si és el cas, de quan s'han infringit les normes (hàbits
socials, normes legals, etc.); " reconeixement i acceptació de
les conseqüències d'haver infringit les normes (hàbits socials,
normes legals, etc.).
Com en els casos anteriors, no volem que els alumnes
aprenguin que han de seguir determinades normes i les segueixin, sinó que
allò que volem és que reconeguin que les normes tenen una raó
de ser en el si de la comunitat (educativa, en aquest cas), i que el seu seguiment
està justificat.


|