| SOBRE
EL CONEIXEMENT DELS MÈTODES DE RAONAMENT
Sovint raonem de manera
no articulada. Pensem, per exemple, què farem demà, considerem diferents
possibilitats, valorem quines d'aquestes possibilitats ens interessen més,
triem, i ordenem tots aquests processos en la nostra ment sense ni tan sols arribar
a verbalitzar-los.
Aquesta no és, però, la manera pertinent
de raonar quan del que es tracta és d'adduir raons per sostenir una posició
o per justificar alguna mena de contingut davant dels altres o davant de nosaltres
mateixos (fins i tot quan volem que els altres comprenguin aquest contingut, o
simplement quan volem comprendre'l nosaltres mateixos). En aquests altres casos,
quan es tracta de donar raons, l'argumentació i, és clar, el llenguatge
són elements necessaris. Utilitzar-los adequadament és el punt de
partida sense el qual tasques com ara comprendre un contingut o ser capaç
d'explicar-lo resulten impossibles. Ara bé, comprendre i explicar constitueixen
la base de qualsevol procés d'aprenentatge. Per això el desenvolupament
de les habilitats d'argumentació -i de retruc de les habilitats lingüístiques-
és essencial en el procés d'aprenentatge. El pensament crític
persegueix com a objectiu aquesta finalitat.
Aquest aspecte, el coneixement
dels mètodes de raonament, és sens dubte la vessant més explorada
en molts treballs al voltant del pensament crític. Comporta dos processos
diferents dels quals massa sovint s'obvia el primer, a saber, comprendre el text,
problema, situació, etcètera, i analitzar les raons que hi estan
involucrades. Habitualment els treballs en aquesta direcció se centren
en el segon dels processos, en l'anàlisi de les raons, però el primer
és més fonamental ni que només sigui perquè és
previ (tant temporalment com metodològicament: la comprensió ha
de ser prèvia l'argumentació). La comprensió de la qüestió
comporta, almenys, ser capaç de comprendre el text, la situació,
el problema, etcètera, i ser capaç també d'estructurar-lo,
tot separant clarament quins són els diferents elements que el conformen
i com estan relacionats entre si.
Hi ha una raó per la qual les
estratègies de pensament crític aplicades a l'ensenyament secundari
s'han concentrat tant en la vessant del raonament: el raonament pròpiament
no constitueix, almenys de manera explícita, part de cap matèria
pròpia del currículum (únicament apareix de forma explícita
en el temari de filosofia de 1r de batxillerat), mentre que les qüestions
relatives a la comprensió sí s'hi troben reflectides d'alguna manera.
Així,
tant pel que fa a textos, com a problemes i a situacions, les estratègies
del pensament crític pròpies d'aquest primer estadi són:
"
la paràfrasi del text (o la caracterització del problema o de la
situació); " la determinació de la seva estructura; i "
l'anàlisi de la complexitat d'aquesta estructura, distingint quines parts
depenen de quines altres.
El domini d'aquestes estratègies és
el que es reflecteix, aproximadament, en algunes de les competències bàsiques
que hem vist anteriorment a la Taula 1, com ara M6, M7, M8, SC23 i sobretot L11,
L12, L14 i SC30.
En un segon estadi, deia, l'anàlisi de les raons
comporta, almenys, observar la correcta fonamentació de les fonts en què
se sustenten les afirmacions que s'estiguin considerant, i la distinció
entre els diferents tipus d'arguments involucrats, prestant una especial atenció
a l'estructura, en particular a la justificació de les connexions entre
les diferents tesis dels arguments. Tradicionalment, bona part del que aquí
es pressuposa pertany al domini del discurs lògic entès de manera
àmplia, això és, abastant tant el discurs propi de la lògica
formal com el que s'ha convingut a denominar 'lògica no formal' (o 'lògica
informal' -tornaré sobre això en la segona part del treball).
Així,
són elements propis del coneixement dels mètodes de raonament:
"
distingir l'estructura d'un argument, separant-ne clarament les premisses i la
conclusió; " discriminar les fonts en què sustenten les
premisses; " determinar la correcció o validesa dels arguments.
El
coneixement teòric de tots aquests mètodes de raonament constituirà
un instrument immillorable per a pensar ordenadament, i sens dubte que alumnes
de batxillerat, o de cursos universitaris, han de conèixer bona part d'aquests
mètodes i la seva justificació. Ara bé, a priori no hi ha
cap raó perquè un alumne, posem per cas, de 1r d'ESO els hagi de
conèixer a nivell teòric.17 Això
no obstant, que no hagi de conèixer les justificacions a nivell teòric
no implica que no se l'hagi d'habituar a procediments propis del bon raonament,
sobretot als principis més bàsics, com ara ser capaç de pensar
en les seves afirmacions de manera estructurada, tenint sempre ben present què
justifica (encara que sigui de manera simple) en cada cas què.
Un
tret característic del pensament crític consisteix a desenvolupar
aquesta mena de procediment argumentat, també respecte d'estructures no
formals de raonament, això és, respecte de raonaments normals i
corrents, concrets, molts dels quals de la vida quotidiana.

------ 17.
No només no hi ha cap raó, sinó que segurament tampoc no
té gaire sentit -per raons que ara no vénen al cas, però
que involucren l'estadi de desenvolupament de l'alumne pel que fa a capacitats
d'abstracció.

| | | |