| UN
ORIGEN REMOT
Si el pensament crític consisteix en l'anàlisi
de les raons que tenim per pensar que sabem alguna cosa i, per tant, en l'anàlisi
de les qüestions que ens condueixen al coneixement, l'origen del pensament
crític cal buscar-lo en l'origen del mateix fet de voler conèixer.
En filosofia, aquest es remunta, almenys a occident, als primers pensadors grecs.
Si
hem de fer cas als escrits de Plató, Sòcrates va introduir un mètode
per arribar al coneixement: la dialèctica. La dialèctica consistia
a confrontar pensaments oposats al respecte d'alguna determinada qüestió,
de manera que observant què hi havia de rebutjable en cadascun d'aquests
pensaments poguéssim remuntar-nos fins a un nou pensament que, per dir-ho
així, estigués lliure dels problemes dels anteriors. La idea era,
és clar, arribar al punt en què la resposta amb què ens trobéssim
fos incontrovertible. 12
En els diàlegs
de Plató és Sòcrates qui planteja contínuament preguntes
perquè el seu interlocutor es pugui qüestionar una i altra vegada
si allò que creu que sap està degudament justificat. Una de les
idees que es vol mostrar és que tothom que aspiri al coneixement ha de
ser capaç de repetir per si mateix aquest procés: en això
consisteix el camí cap al coneixement, en qüestionar allò que
pensem que sabem fins que tinguem proves de la seva certesa, i repetir si convé
aquest procés tantes vegades com sigui necessari.
Allò en
què vull incidir d'aquest procés és el fet de buscar les
raons que sustenten allò que s'afirma. Sostenim, per exemple, la tesis
A, i cal que tinguem bones raons per mantenir A. Altrament, si no tenim raons,
A no és una tesi vàlida i l'hem de canviar segurament per B, C,
o alguna altra. Fins i tot si no tenim raons per cap tesi, és millor reconèixer-ho
i mantenir-nos conscientment en la ignorància abans que sostenir alguna
cosa que sabem falsa. D'altra banda, i confrontats amb els arguments que sustenten
una determinada tesi, la reflexió ens ha de conduir a concloure la tesi
en qüestió.
Aquests procediments de recerca són constants
en l'obra de Plató. Podem il·lustrar-ho amb un text abastament citat
del diàleg Menó en el qual l'esclau de Menó, Escíclides,
el qual no té coneixements matemàtics previs, arriba a descobrir
com calcular un quadrat que tingui el doble de superfície que un altre
quadrat donat a partir de les dades amb què és confrontat. Allò
que li interessa posar de manifest a Plató amb aquest escrit són
qüestions relatives a la seva teoria del coneixement, i això ara no
ve al cas. Allò que m'interessa destacar a mi aquí és com
en el diàleg el que es vol és aconseguir que Escíclides,
l'esclau de Menó revisi críticament les teories a les quals ha estat
conduït, a fi i efecte que d'aquesta revisió sigui per si sol capaç
d'arribar a una tesi que estigui exempta dels problemes que patia la tesi anterior.
Reprodueixo
tot seguit el text en qüestió.
1
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80 | [Plató:
Menó, (82-85). Sòcrates, pensador grec del segle VII aC,
està intentant que un esclau, Escíclides, que no té coneixements
de geometria, li indiqui com calcular un quadrat que tingui el doble de superfície
que un altre quadrat donat.]
SÒCRATES: Digues-me, noi, ¿saps
que un quadrat és una figura així [fig. 1]? ESCÍCLIDES:
Sí. SÒCRATES: Aleshores un quadrat és una figura que té
iguals totes les línies, que són quatre, oi? ESCÍCLIDES:
És clar.
Això és allò que Escíclides
creu que sap. Ara Sòcrates li posa objeccions a la resposta.
SÒCRATES:
I no té també iguals aquestes altres línies, les que tracem
pel mig [fig. 1]? ESCÍCLIDES: Sí. SÒCRATES: I no pot
un espai així ser més gran o més petit? ESCÍCLIDES:
Per descomptat. SÒCRATES: De manera que si aquest costat és de
dos peus i aquest altre de dos peus també, ¿de quants peus serà
la totalitat? Planteja-t'ho de la següent manera: si fos per aquesta banda
de dos peus, però per aquí d'un sol peu, ¿no seria la totalitat
de la superfície de dos peus? ESCÍCLIDES: Sí. SÒCRATES:
Però donat que és de dos peus també per aquí, ¿no
resulta de dues vegades dos peus? ESCÍCLIDES: Sí.
(
)
SÒCRATES:
¿I quan són dues vegades dos peus? Fes el compte i digues-m'ho. ESCÍCLIDES:
Quatre, Sòcrates. SÒCRATES: I digues ara: ¿no tenim aquí
el quadrat de quatre peus [ABCD, fig. 1]? ESCÍCLIDES: Sí. SÒCRATES:
¿Li podem afegir aquest altre igual [DCEH, fig. 2]? ESCÍCLIDES:
Sí. SÒCRATES: ¿I aquest tercer [DHFI] igual als dos anteriors
[fig 2]? ESCÍCLIDES: Sí. SÒCRATES: ¿I no podem
completar a més a més aquest angle [GADI, fig. 2]? ESCÍCLIDES:
Per descomptat. SÒCRATES: ¿No resultaran aleshores quatre figures
iguals [fig 2]? ESCÍCLIDES: Sí. SÒCRATES: ¿I
què? Aquest conjunt [BEFG], quantes vegades és més gran que
aquest altre [ABCD]? ESCÍCLIDES: Quatre vegades. SÒCRATES:
Però el que volíem és que fos el doble; ¿o és
que ja no ho recordes? ESCÍCLIDES: Sí, sí.De manera
que el quadrat resultant és el quàdruple de l'originari i no el
doble. La resposta anterior no és vàlida. SÒCRATES:
Ara bé, aquesta línia que va d'angle a angle [CA], ¿no talla
en dos cadascuna d'aquestes figures [fig 3]? ESCÍCLIDES: Sí. SÒCRATES:
¿I no són quatre aquestes línies iguals [CA, CH, HI, IA]
que delimiten aquesta figura [ACHI, fig. 3]? ESCÍCLIDES: Sí que
ho són. SÒCRATES: Fixa't ara, ¿quina mida té aquesta
figura? ESCÍCLIDES: No ho sé. SÒCRATES: Essent quatre
aquestes [fig. 3], la meitat de cadascuna, ¿no les ha separades cap a dins
de cada línia? ¿O no? ESCÍCLIDES: Sí. SÒCRATES:
¿Quantes, doncs, d'aquestes meitats hi ha en aquesta altra [ACHI, fig.
3]? ESCÍCLIDES: Quatre. SÒCRATES: ¿I quantes en aquella
[ABCD, fig. 3]? ESCÍCLIDES: Dues. SÒCRATES: Però,
¿quatre què és de dos? ESCÍCLIDES: El doble. SÒCRATES:
De manera que aquest [el quadrat ACHI], ¿quants peus té? ESCÍCLIDES:
Vuit. SÒCRATES: ¿De quina línia? ESCÍCLIDES:
D'aquesta [AC]. SÒCRATES: ¿De la que va d'angle a angle del quadrat
de quatre peus? ESCÍCLIDES: Sí. SÒCRATES: Doncs a aquesta
els professors l'anomenen diagonal; de manera que si el seu nom és diagonal,
de la diagonal s'engendrarà, segons afirmes tu, esclau de Menó,
el quadrat doble. ESCÍCLIDES: És clar que sí, Sòcrates.
Hem
arribat a la resposta adequada La tasca de Sòcrates (preguntar) és
el que hauria de fer cadascú de nosaltres per revisar críticament
els propis coneixements. 
|
La
importància del mètode de Plató que es reflecteix en el text
és, al meu parer, crucial. Precisament el fet de preguntar per la legitimitat
de les afirmacions que un sosté, sense descansar fins que les raons que
s'addueixin en el seu favor siguin, per tot el que un pot raonablement considerar,
satisfactòries, és el que acompanya la veritable recerca del coneixement.
Hi
ha tres consideracions importants a fer aquí.
" La primera,
l'estratègia de Plató posa de manifest en tot moment les tesis que
donen suport a qualsevol afirmació, això és, la manera com
s'estructura el nostre raonament. És necessari que posem de manifest què
és allò que, pensem, dóna suport a la tesi que volem mantenir,
i veure si realment li dóna suport. En el text, Escíclides pensava
equivocadament que un quadrat els costats del qual fossin el doble de llargs que
el d'un altre quadrat tindria el doble de superfície. No basta que Sòcrates
refuti això, cal que li mostri (línies 29-45) per què això
no és possible. Tornarem sobre aquesta qüestió en la segona
part del treball.
" La segona, sovint és el propi interlocutor
qui arriba a la solució sense que Sòcrates no l'anticipi (ho veiem
en tot el fragment). La idea de Sòcrates és posar a l'abast del
seu interlocutor els elements suficients perquè arribi a trobar la resposta,
orientant-lo si és precís.
" La tercera, aquesta mena
de procediment no és important simplement per raons teòriques sobre
què justifica i què no justifica el coneixement, sinó que
des d'una perspectiva pedagògica comporten el següent: quan algú
arriba a trobar justificacions per a allò que sosté, aleshores no
només ho sap, sinó que també ho comprèn. I la comprensió
és a la base de qualsevol procés d'aprenentatge que defugi una assimilació
de continguts eminentment mecànica.

------ 12.
La teoria de Sòcrates, tal i com la refereix Plató, involucra més
elements i sobretot moltes més matisacions de les que aquí apunto.
En qualsevol cas, aquests elements i matisacions no són d'importància
per als presents propòsits.

| | | |