PENSAR
COM A OPCIÓ: EL PENSAMENT CRÍTIC EN EL SEGLE XX
De seguida
arribarem a la incursió del pensament crític en les aules -a mitjan
del segle XX. Què hi ha, però, entre els grecs i el segle XX?
Resulta
ingenu plantejar una pregunta com aquesta, i més pretendre respondre-la
d'una manera incontrovertible i completa, i a més breu. Ara bé,
encara que ingenu i potser controvertible, es podria dir que un esperit, pel que
fa al coneixement, equiparable al que residia en els primers pensadors grecs no
reapareix fins al Renaixement i culmina amb la Il·lustració. Les
raons d'això són diverses, entre les quals el conflicte entre fe
i raó que fins el Renaixement no es comença a resoldre. Sigui com
sigui, han de passar divuit segles perquè a l'hora de plantejar en què
consisteix la il·lustració Kant 13
repeteixi (això és cert, en un altre context) les paraules d'Horaci14:
'Sapere aude'. 'Sapere aude' significa 'atreveix-te a pensar', i aquesta és
precisament la manera adequada, penso, d'entendre el principi bàsic del
pensament crític. Podríem afegir-hi: "i mira de pensar correctament".
Avui
dia la majoria d'aproximacions que intenten aplicar el pensament crític
a diferents estadis de l'educació apel·len als següents tres
paràmetres introduïts per Edward M. Glaser 15
i que és important identificar de manera separada:
1. disposició
a considerar els problemes amb què ens trobem d'una manera seriosa; 2.
coneixement dels mètodes propis d'anàlisi
i de raonament; i 3. habilitat a
l'hora d'aplicar aquests mètodes.
Aquestes tres estratègies,
que seguidament comentaré, són desglossades per altres autors de
diferents maneres més precises -sense apartar-se, però, d'aquests
paràmetres essencials. 16
------ 13.
Immanuel Kant (1784): Resposta a la pregunta: què és la Il·lustració?
(en castellà, Inmanuel KANT: ¿Qué es la Ilustración?
Madrid: Alianza Editorial, 2004).
14. Horaci, Epístoles,
I, II, 40.
15. Glaser, E. (1941). An experiment in
the development of critical thinking. New York, J. J. Little and Ives Company,
pp. 5-6.
16. Vegeu, entre d'altres, Ennis, R.H. (1986):
"A taxonomy of critical thinking dispositions and abilities", a J.B.
Baron & R.J. Sternberg (Eds), Teaching thinking skills. New York: Freeman;
Halone, J. (Eds).(1986): Teaching critical thinking in psychology. Milwaukee:
Alverno Productions; Halpern, D.F. (1989): Thought and knowledge. An introduction
to critical thinking. Hillsdale, NJ: LEA; i Paul, E. W. (1992): "Teaching
critical reasoning in the strong sense: getting venid worldviews", a R. A.
Talaska: Critical reasoning in contemporary culture. New York: SUNY.


|