| LA
LÒGICA FORMAL I LA LÒGICA INFORMAL
El raonament complex
és propi dels éssers humans, i és una de les coses -possiblement
una de les més significatives- que ens diferencia dels altres animals.
Lògica
formal
Un exemple de raonament és el següent:
Aristòtil
és mortal, perquè és un home i tots els homes ho són. |
Vull
pensar que tothom acceptaria aquest particular raonament com a vàlid.29
Aristòtil mateix l'acceptava com a vàlid. Si el que es diu en les
dues primeres frases (la informació de la qual partim, les premisses) és
veritat, la conclusió també haurà de ser vertadera.
Gràficament
podríem representar l'argument com segueix:

O
també així:
R1
Tots els homes són mortals Aristòtil és un home
------ Per tant, Aristòtil és mortal |
El
que està en qüestió, en això consisteix el raonament,
és en mostrar el pas de la informació departida, les premisses,
a la conclusió; dit d'una altra manera, mostrar que B comporta A:
 Hi
ha diferents maneres d'estudiar quan un raonament d'aquestes característiques
és vàlid, però totes elles passen per analitzar l'estructura
del raonament.
Aristòtil, per exemple, havia considerat diferents
formes de raonament que li semblaven evidents de manera immediata, i havia mirat
de determinar si qualsevol altre raonament era o no vàlid mirant si era
reductible a alguna d'aquestes formes bàsiques. 30
La
lògica formal moderna, una introducció a la qual es troba en el
programa de filosofia de 1r de batxillerat, utilitza símbols específics
per representar l'estructura d'un raonament, i regles determinades per poder-ne
determinar la seva validesa. Per exemple, el mateix raonament de més amunt
es representaria com segueix:

on
a és Aristòtil, x és una variable, H
és el predicat 'ser humà', M és el predicat 'ser mortal',
i és el quantificador universal (tot). Determinades regles, prèviament
justificades, servirien per mostrar que R1 és vàlid.
A més,
i una vegada nostrat que R1 és vàlid, qualsevol altre argument amb
la seva mateixa estructura (R1f) serà també vàlid, perquè
en la lògica formal allò que fa vàlid o invàlid un
argument és purament i simple la seva estructura, independentment de la
veritat o falsedat dels enunciats involucrats.
Així, si R1 és
vàlid, també ho seran R2 i R3, que comparteixen la mateixa estructura.
R2
Tots els ases són mamífers Rocinante és un ase
------ Per tant, Rocinante és mamífer R3
Tots els estruços són fumadors Bartleby és un estruç ------ Per
tant, Bartleby és fumador
|
La informació
de la qual partim s'anomena 'premissa', i la informació a la qual arribem
s'anomena 'conclusió'. Quan un argument és vàlid i les premisses
són vertaderes, aleshores sabem també que la conclusió ha
de ser vertadera. Quan això succeeix, diem que a més de vàlid
l'argument és sòlid. Així, R1 i R2 són vàlids
i sòlids, mentre que R3 és únicament vàlid.
Estudiar
aquestes formes de raonament és, sens dubte, terriblement útil per
a determinar quan la raó humana procedeix amb correcció i quan no.
Sobretot quan es tracta d'un raonament més complex i les intuïcions
no són tan immediates, com presumeixo succeeix amb R4.
R4
No tots els alumnes estudien matemàtiques i anglès.
Si algun alumne estudia anglès, aleshores també estudia socials,
però no català. ------ Per tant, no tots els alumnes estudien
socials i català. |
Un cop formalitzat, R4
tindria la següent forma:

L'argument, per cert, no és vàlid.
He posat com a exemple
R4 per mostrar com un argument aparentment simple requereix d'una formalització
més aviat complexa.
En qualsevol cas, la complexitat no és
l'únic problema per a l'argumentació. No només la majoria
d'enunciats que utilitzem ordinàriament tenen referències complexes
al context que farien molt difícil la seva forma formalització,
sinó que, a mes, sovint els arguments són merament probables, o
basats en analogies, o les millors argumentacions de què disposem encara
que no siguin conclusives, etc. En aquests casos no volem renunciar a argumentar,
però és clar que el llenguatge de la lògica formal ni, en
general, les seves estratègies no ens són d'utilitat.
Com,
si no, podríem intentar formalitzar R5-R8? I encara que finalment els formalitzéssim,
com podríem provar si són o no vàlids sense fer explícita
tota la informació que, de fet, els arguments inclouen?
R5
S'ha trencat un got ------ Per tant, tothom ha d'anar en compte
amb els vidres
R6
La roba estesa està ja eixuta
Està començant a ploure ------ Per tant, he d'anar a treure
la roba abans que es mulli més
R7
Fa exactament onze
mesos que conec a la Margarida Encara no m'ha convidat pel seu aniversari
------ Per tant, el seu aniversari és algun dia d'aquest mes
R8
Tu ho has fet ------ Per tant, jo també ho puc fer |
No
volem renunciar -com podríem?- a analitzar les formes de raonament que
utilitzem a R5-R8, i a considerar-ne algunes com a correctes o vàlides
i d'altres com a fal·laces. En tots els casos el que està en qüestió
és si B comporta (justifica, és causa, etc.) A, de l'esquema de
més amunt:

I
aquí és in apareix la lògica informal. 
Lògica
informal
La lògica informal és l'anàlisi dels
instruments amb què operem a l'hora d'enfrontar-nos amb els raonaments,
situacions, etc. propis de la vida quotidiana.
Val la pena observar que,
de la mateixa manera a com succeeix amb el llenguatge, encara que la possibilitat
de desenvolupar aquestes habilitats sigui innata, el seu desenvolupament pròpiament
no ho és. Els nens de 5 anys, per exemple, en general no són capaços
de respondre a qüestions que involucren simplement transitivitat sense tenir
els objectes al davant (per exemple, si la Júlia és més rossa
que l'Anna, i la Isabel és més rossa que la Júlia, qui és
més rossa, la Isabel o l'Anna?), però més endavant sí
aprenen a fer-ho. Aquestes habilitats s'adquireixen i, per tant, es poden ensenyar.
És més, s'han d'ensenyar.
Quines són aquestes eines
o instruments propis del raonament?
------ 29. Com
tindrem temps de veure més endavant, i simplement apunto aquí ara,
diem que un argument és vàlid si la conclusió se segueix
de la informació de la qual partim.
30. Aristòtil
agrupava ens diferents raonaments d'acord amb la seva estructura en el que ell
anomenava 'figures', i havia posat un nom trisíl·lab a cadascuna
de les diferents formes. El sistema d'anomenar-les és enginyós.
Les vocals de cadascuna de les síl·labes indiquen el tipus d'enunciat
de què es tracta (les dues primeres vocals corresponen a les dues premisses
i la tercera a l'enunciat de la conclusió), i les consonants indiquen el
tipus de transformació que hem de dur a terme a fi que el raonament al
qual ens enfrontem, si és vàlid, es pugui transformar en una de
les formes prototípiques de la figura a la qual pertanyen. El raonament
del text rep el nom, per la seva forma, de DARII. 

| | | |