S'ASSOLEIXEN
ELS OBJECTIUS? LA DIFICULTAT DE MESURAR LA CAPACITAT DE PENSAR
Si volem
mesurar les capacitats intel·lectuals d'una persona no tenim més
remei que adoptar patrons conductistes, això és, mesurar les respostes
que produeix davant de determinats estímuls -en aquest cas, la resposta
que dóna davant de problemes de diferent índole, tant teòrics
com pràctics. Això és el que fem habitualment en els instituts
quan avaluem determinades conductes dels nostres alumnes: tenim en compte les
respostes orals, la seva participació en les discussions, les preguntes
que formulen, els exercicis que fan i, és clar, també els exàmens
a què responen.
Més complicada resulta aquesta tasca si el
que volem és mesurar aquestes capacitats a nivell més general, en
una classe o en tot un centre. I més encara si l'avaluació volem
dur-la a terme en els centres de tot un estat o d'un conjunt d'estats. Resulta
aleshores extremadament difícil poder parar atenció a l'ampli ventall
de peculiaritats individuals que sens dubte poden alterar el resultat de la resposta.
Dic tot això bàsicament per ser cautelós perquè, com
veurem, interpretar les dades que resultin d'aquesta mena d'estudis globals no
és en absolut simple. Això últim ho podem advertir ja d'entrada
si parem atenció simplement a les eines d'avaluació de què
disposem a Catalunya i que tot seguit refereixo, o sobretot a la interpretació
que d'aquestes dades en fa el Consell superior d'avaluació del sistema
educatiu.3
A Catalunya tenim almenys dues
eines per efectuar aquestes mesures: les Proves de les competències bàsiques
i els informes del Programa per a l'avaluació internacional d'estudiants
(PISA).
------ 3. Trobareu els informes emesos per aquest consell al
següent lloc web del Departament d'educació:
http://www.gencat.net/educacio/csda.

|