PENSAR,
COMPETÈNCIA BÀSICA
Quins són exactament els hàbits
intel·lectuals a què al·ludeix la LOGSE? Precisar-los tots
pot ser una qüestió controvertida, però sens dubte inclouen
el fet mateix de pensar.
En una llicència retribuïda del curs
2005-6, Jordi Beltran2 dedica fins a vuit pàgines
de la memòria del seu treball a transcriure literalment quins són
els continguts curriculars de les diferents matèries que, tant a l'ESO
com al Batxillerat, mencionen explícitament els termes "argument",
"opinió", "raó", o algun dels seus derivats.
Argumentar,
opinar i raonar són accions involucrades en el pensament i són,
per aquest motiu, part dels hàbits intel·lectuals de què
estem parlant. No ens ha de sorprendre, doncs, que s'incloguin dins el currículum:
el currículum pretén desplegar el propòsit de la llei, i
és un punt essencial de la llei la potenciació d'aquestes capacitats.
Ara bé, en relació amb això és necessari tenir
en compte i separar dues qüestions diferents, encara que presumiblement relacionades.
La
primera, si les estratègies que es duen a terme per al desplegament dels
hàbits intel·lectuals pertinents per a pensar són suficients
i adequades.
La segona, si s'assoleixen, en general, els objectius previstos
pel que fa al desenvolupament d'aquestes capacitats.
Si els objectius previstos
pel que fa al desenvolupament d'aquestes capacitats s'assoleixen, això
ens farà concloure que les estratègies sí són suficients
i adequades.
Si no s'assoleixen, però, aleshores tindrem indicis
que apuntaran al fet que en realitat les estratègies no són suficients
ni adequades.
Mirem de respondre primer a la segona de totes dues qüestions.
------
2. Jordi Beltran: Argumentar,
una capacitat filosòfica (saber argumentar per poder conviure), pàgines
15-22. [http://phobos.xtec.es/sgfprp/resum.php?codi=1103].

|