Introducció i projectes
Comissió d’Atenció a la Diversitat
Funcions de la psicopedagoga
Funcions de l'EAP
Projectes
  1. Adaptacions curriculars
2. Atenció individualitzada
3. Grup per organització d'estudi
4. Grup per dèficit emocional
5. YPS
6. Orientació i seguiment
7. Jardineria i diversitat
8. Grup de pares i mares
9. Tècniques d'estudi
10. Seguiment pla d'acció tutorial
11. Orientació a l'estudiant
12. Pla d'acollida I
13. Pla d'acollida II
Projecte XII: Pla d'acollida al Centre dels alumnes amb necessitats educatives especials derivades de risc de marginació social i cultural

Aquest apartat inclou tots aquells nois i noies que per la causa que sigui s’han incorporat al Centre més tard que la resta del grup classe ja sigui per canvi de centre (nouvinguts i expulsions d’altres centres), alumnes de procedència cultural diferent a la nostra (llengües romàniques: sud-americans, o d’altres procedències: magribins, xinesos, etc....) i també els alumnes que provenen de la Llar de Santa Rosalia atès que creiem que s’ha de donar un seguiment especial a aquest tipus d’alumnat amb el qual no sempre és senzill garantir un seguiment amb els tutors responsables.

Alumnes d'incorporació tardana

Hi ha un seguit d'alumnes que s'incorporen a l' IES una vegada iniciada l'escolarització a Secundària. Les causes més freqüents són: repeticions de curs provenint d'altres Centres, immigració o nens provenint de casa d'acollida. Atès que aquests nens no s'han beneficiat del Programa d'Acollida que s' aplica als alumnes de primer d’ESO (ja des de l'escola primària quan cursen sisè i al llarg de tot el primer trimestre del primer curs d' ESO) pensem que és important proposar-los una adaptació progressiva al Centre que va des d'un primer contacte amb l'espai del Centre i els tutors que l'atendran fins a una explicació de la normativa interna del Centre, manera de treballar i aspectes relacionats amb el règim intern.

Característiques del Centre: L’IES Alella és un centre en el qual s’escolaritzen alumnes provenint bàsicament de les poblacions de Teià i Alella, d’un nivell socioeconòmic mitjà. És, doncs, l’únic IES que representa a aquests dos municipis.
El nombre d’alumnes d’incorporació tardana és relativament baix (un 5%) el curs 2001-2002 (sis magribins, dos equatorians, dos argentins). Creiem que quan un noi d’aquests s’incorpora al nostra IES hem de tenir en compte que :

  1. Desconeixen el nostre medi escolar, amb els corresponents codis, normes i valors.
  2. Desconeix la llengua d'aprenentatge del Centre pel que fa als alumnes provenint d'Amèrica Llatina i del Marroc.
  3. Hi ha risc de marginació doble: etnicocultural i socioeconòmica amb les consegüents repercussions que poden fomentar una baixa autoestima.
  4. Desconeix del vocabulari bàsic específic de les diferents àrees.
  5. Hi ha interferències lingüístiques derivades de la seva pròpia situació.
  6. Hi ha hagut en algun cas d'escolaritat o escolaritat incompleta en el seu país d'origen.
  7. Hi ha gran quantitat de continguts que es presenten en el currículum i que s'han d'assolir en un temps limitat.
  8. Hi ha un desequilibri, des dels nostres propis criteris d'avaluació, entre el nivell d'aprenentatge escolar i el nivell maduratiu de l'alumne.

Per tant les premisses a tenir en compte amb els alumnes nouvinguts i els d’incorporació tardana ha d’ésser:

  1. Tenir cura de la informació que rebem i donem i assegurar-nos que els canals de comunicació amb ells, amb la família i amb els professors siguin prou clars.
  2. Aplicar una bateria d'avaluació inicial per ubicar l'alumne al curs adequat i informar el professorat de les mancances curriculars de l'alumne, cosa que permetrà fer una adequació curricular dins de l’aula per part del professor que imparteixi l’àrea comuna i una adaptació curricular en les àrees instrumentals per part dels membres de la CAD a treballar en les hores d’atenció a la diversitat amb tasca re-educativa.
  3. Utilitzar, si s'escau, un traductor (a vegades ens poden ajudar alumnes ja integrats al nostre centre com ens ha passat en els casos magribins d'incorporació tardana).
  4. Conèixer les característiques del seu país d'origen: llengües, trets culturals diferencials. Subministrar a la família i a l'alumne el vocabulari bàsic català en un dossier bilingüe que comprengui la llengua del nouvingut i la traducció al català de tot aquest vocabulari bàsic. (vegeu annex).

Des de la CAD i amb col·laboració amb la persona d’educació compensatòria ens caldrà anualment:

  1. Conèixer els recursos externs: PrEc, SEDEC i Departament d'Ensenyament (àrea de formació).
  2. Facilitar la tasca del referent.
  3. Actualització i recerca d'informació sobre la realitat multicultural.
  4. Promoure juntament amb l' APMA i altres serveis, com les ONG del municipi, xerrades de sensibilització.
  5. Informar en les reunions de pares sobre la diversitat del Centre
  6. Revisió del PEC i introducció de l'educació intercultural en el PCC.

Des de la CAD i en col·laboració amb la persona d’educació compensatòria caldrà tenir en compte en la relació amb la família:

  1. Conèixer la seva situació, expectatives i dificultats per obtenir els recursos que els calen per a l'adaptació a la nova comunitat.
  2. Utilitzar traductor si s'escau per poder garantir un mínim de dues entrevistes per curs.
  3. Planificar el procés d'acollida amb les famílies abans que l'alumne s'incorpori al centre. Ensenyar-los l'espai físic, el funcionament i la normativa del centre. Caldrà fer una adaptació progressiva i no precipitada.
  4. Donar-los un tracte afectiu i no caritatiu.
  5. Coordinació amb d'altres serveis (Socials, CAP i Ajuntament).
  6. Entrevista inicial (si cal amb l'ajuda d'un traductor).
  7. Avaluar la situació familiar i de l'alumne (veure annex: pauta per a la primera entrevista).
  8. Explicació del funcionament del nostre sistema educatiu.
  9. Ensenyar les dependències del centre.

La CAD i la persona representant d’educació compensatòria esbrinaran tot el que calgui sobre la família que impliqui la intervenció de serveis socials:

  1. Serveis Socials
  2. Coordinar-se amb els serveis socials per a saber si en són usuaris o són susceptibles de ser-ho.
  3. Preveure com es cobriran les despeses que GRAM origina l'escolarització.
  4. Grups d'Ajuda a l'immigrant
  5. Coordinar-se amb el GRAM per a treballar els aspectes de socialitzar-se.
  6. Alfabetització o aprenentatge de la llengua dels pares.
  7. Activitats que organitza el GRAM pels alumnes.

Procediment:

Rebuda: El primer contacte que té la família amb l’IES serà en el moment de formalitzar la preinscripció o la demanda de la plaça. És imprescindible que des de la persona de la secretaria i direcció mostrin una actitud acollidora i oberta.
Es recolliran les Dades bàsiques de l’alumne i la documentació que portin es concertarà una entrevista familiar per a poder formalitzar la matrícula i realitzar les primeres actuacions.
Se’ls explicarà i se’ls donarà per escrit la documentació que necessitaran per a formalitzar aquesta matrícula. Si s’escau es consultarà als serveis socials pel que pugui fer a la documentació no presentada.