Introducció i projectes
Comissió d’Atenció a la Diversitat
Funcions de la psicopedagoga
Funcions de l'EAP
Projectes
  1. Adaptacions curriculars
2. Atenció individualitzada
3. Grup per organització d'estudi
4. Grup per dèficit emocional
5. YPS
6. Orientació i seguiment
7. Jardineria i diversitat
8. Grup de pares i mares
9. Tècniques d'estudi
10. Seguiment pla d'acció tutorial
11. Orientació a l'estudiant
12. Pla d'acollida I
13. Pla d'acollida II

Projecte IX: Tècniques d'estudi

És un fet que alguns alumnes tenen dificultats a l'hora d'aprendre ja que no saben estudiar adequadament o no tenen uns hàbits d'estudi prou eficaç perquè els permeti rendibilitzar al màxim el temps diari que dediquen al seu treball personal.

Aquest treball el desenvolupen específicament la Psicopedagoga i la mestra de pedagogia terapèutica.

A aquests alumnes els cal aprendre unes metodologies.

Aquest crèdit s'ofereix a 1r i 2n curs d’Eso com a crèdit variable d'iniciació i ampliació respectivament. Adés que a les tutories de 2on Cicle d' ESO, i a demanda dels tutors, es preparen unes sessions de tutoria adreçades a pensar, reflexionar i optimitzar les tècniques d'estudi que utilitzen els alumnes de 3r i 4r així com la seva eficàcia.

En el desenvolupament del crèdit estrictament procedimental, caldrà partir dels hàbits de les tècniques més elementals per anar progressivament treballant aquelles que presentin més complexitat intel·lectual.

Serà important que els continguts conceptuals que es treballin tinguin la projecció pràctica en les diferents matèries de l'etapa. Volem dir que molts dels exercicis pràctics que realitzarem amb els participants tindran una relació estricta amb el treball que estan realitzant en les àrees comunes per poder ajudar-los en l'estudi quotidià.

  1. Objectius: En acabar el crèdit al final del cicle, l'alumne haurà d'ésser capaç de:
    1- Analitzar les condicions que afavoreixen i dificulten l'estudi propi i d'altri, i aplicar-hi les condicions ideals.
    2- Valorar la importància dels hàbits de treball intel•lectual i dels exercicis de memorització de l'estudi.
    3- Identificar i utilitzar les tècniques de tractament de la informació.
    4- Utilitzar i aplicar de forma específica les tècniques d'estudi en diferents contextos i amb diferents finalitats.
    5- Millorar la capacitat lectora i la capacitat d'expressar-se tant oralment com per escrit amb rigor i precisió.
    6- Acostumar-se a treballar les tècniques de recepció de la informació oral i escrita i les tècniques de memorització de la informació significativa.
    7- Escriure de forma clara i llegible.
    8- Familiaritzar-se amb el món dels llibres i les biblioteques.
    9- Conèixer i usar el fons bibliogràfic del centre.
    10- Redactar i presentar els treballs amb una forma preestablerta
    11- Planificar el temps de treball i estudi.
    12- Planificar la preparació dels exàmens.
  2. Procediments
    1- Identificació de les diferents condicions d'estudi aplicant les que ja han après de cursos anteriors.
    2- Manteniment de la motivació conservant un ritme continuat de treball i sabent què s'ha de fer quan es ja difícil continuar en una matèria o en una sessió d'estudi.
    3- Organització del temps d’estudi decidint quant de temps s’ha de dedicar cada dia a cada àrea concreta ensenyant-los a ordenar-ho en funció de la importància i dificultat.
    4- Preparació d’un estudi eficaç. Reconeixement de les principals causes de distracció.
    5- Adquisició d’informació llegint més i millor els diferents estils de lectura.
    6- Aprenentatge per mitjà de preguntes per estudiar d’una manera activa i comprovar el que se sap de qualsevol matèria identificant el que cal aprendre sobre una matèria determinada.
    7- Valoració dels apunts presos a classe traient el màxim partit a la forma de prendre’ls i les diferents maneres d’arxivar aquesta informació.
    8- Perfeccionament de la tècnica del subratllat utilitzant l’anàlisi.
    9- Elaboració dels esquemes descobrint per a què serveixen.
    10- Redacció de resums i textos senzills mantenint-ne el sentit i discriminant quins són els aspectes més rellevant.
    11- Plantejament de com memoritzar un tema d’estudi.
    12- Reflexió sobre el que es tendeix a oblidar amb més facilitat i descobriment de recursos per a combatre l’oblit; classificar i enllaçar Dades per a recuperar la informació aparentment obliCADa.
    13- Expressió oral amb correcció i claredat de tot allò après.
    14- Plantejament i redacció d'un treball mitjançant la correcció i l’organització.
    15- Preparació de l’avaluació final explorant el perquè de la necessitat de fer uns controls-exàmens. Donar-los elements per preparar-se un examen amb eficàcia.
  3. Actituds, valors i normes:
    1- Valoració positiva i confiança personal davant de l'estudi i treball en general.
    2- Constància en l'estudi i el treball.
    3- Preocupació per millorar en la lectura i l'escriptura.
    4- Interès per millorar l'exposició.
    5- Curiositat per descobrir les capacitats de la pròpia memòria.
    6- Manifestació del criteri propi.
    7- Interès per la participació voluntària en les activitats orals.
    8- Respecte pel torn de paraules i les idees dels altres.
    9- Actitud de cura i respecte pel material facilitat pel professor així com l'optimització d'aquest material.
    10- Curiositat i actitud favorables envers les tecnologies i els mètodes de tractament de la informació i de l'organització.
  4. Continguts
    Conceptes
    1- Condicions per a l'estudi
    a. Les pròpies qualitats
    b. La motivació
    c. L'organització del temps d'estudi
    d. Maneres de preparar un estudi eficaç
    2- La informació
    2.1 L'adquisició de la informació
    2.1.1 La lectura
    2.1.2 Els diferents estils de lectura
    2.1.3 La comprensió
    2.1.4 La comprensió del textos
    2.1.5 Les preguntes com a mitjà per aprendre
    2.2 L'organització de la informació
    2.2.1 Els apunts
    2.2.2 El subratllat
    2.2.3 L'esquema
    2.2.4 El resum
    2.3 La retenció de la informació
    2.3.1 La memorització
    2.3.2 L'oblit
    3- L'exposició
    3.1 L'expressió oral
    3.2 La planificació i la redacció d'un treball
    3.3 L'avaluació final
    3.4 Les respostes de l'examen
  5. Objectius didàctics
    En acabar el crèdit d'iniciació i ampliació l'alumne ha d'ésser capaç de:
    a- Treure partit de les pròpies qualitats recordant què es va aprendre l'any anterior, reconeixent si es va aprendre bé o no i obtenint el propi autoretrat de l'estudiant.
    b- Mantenir la motivació conservant un ritme continuat de treball i sabent què s'ha de fer quan es fa difícil continuar amb una matèria o amb una sessió d'estudi.
    c- Organitzar el temps d'estudi setmanal ordenant els estudis segons la importància i la dificultat i organitzar el temps dedicat a cadascun d'ells.
    d- Saber maneres de preparar un estudi eficaç començant relaxats la sessió d'estudi, reconeixent les principals causes de distracció i mantenint la millor concentració possible. En tot cas, explorar amb el grup quines són les causes per les quals l'alumne es distreu.
    e- Llegir més i millor adaptant la velocitat lectora al tipus de lectura, acceptant la necessitat de llegir millor i augmentant la velocitat lectora controlant els progressos de la lectura ràpida.
    f- Identificar i utilitzar estils de lectura extraient i comprenent la informació més rellevant de cada text.
    g- Llegir per comprendre i recordar establint estratègies i reconeixent els diferents tipus de textos i l'organització interna que té un text.
    h- Reconèixer els diferents tipus gràfics i utilitzar-los per organitzar textos expositius senzills.
    i- Aprendre a estudiar d'una manera activa comprovant què se sap ja de qualsevol matèria i identificant el que cal aprendre sobre una matèria determinada.
    j- Prendre i arxivar apunts per treure al màxim partit d'ells a classe.
    k- Valorar diferents maneres d'arxivar apunts.
    l- Subratllar adequadament un text i saber-ne distingir les idees principals de les secundàries.
    m- Aprendre a fer i a desenvolupar i completar esquemes descobrint-ne per a què serveixen i quan serveixen.
    n- Redactar resums de textos senzills mantenint-ne el sentit i reconeixent quins aspectes del text són importants per al resum.
    o- Millorar la memorització descobrint la capacitat de la pròpia memòria, planejant com memoritzar un tema d'estudi i decidint quins aspectes cal memoritzar.
    p- Reflexionar sobre el que es tendeix a oblidar amb més facilitat descobrint recursos per combatre l'oblit mitjançant la classificació i l'enllaç de dades recuperant informació aparentment oblidada.
    q- Expressar-se oralment amb correcció enriquint vocabulari i organitzant en pocs segons el que volen expressar.
    r- Planejar i redactar un treball escollint criteris per a millorar la seva presentació.
    s- Preparar l'avaluació continuada i l'avaluació final. Entendre la necessitat d'ésser avaluats.
    t- Organitzar el temps de les respostes en l'examen corregint i repassant l'examen abans de lliurar-lo.
  6. Activitats d'aprenentatge
    Les activitats que els alumnes realitzaran seran molt variades:
    - Sempre, i sistemàticament, es farà una avaluació inicial sobre el tema que s'enceti.
    - Es passarà una enquesta inicial al grup per conèixer les dificultats i les característiques del grup específic que comença el crèdit.
    - Buidat de la gràfica per saber:
    a- on falla l'alumne quan estudia,
    b- Què voldria aprendre en el crèdit
    c- Quina relació hi ha entre temps d'estudi i aprovats en el grup.
    - Lectura col·lectiva de les gràfiques resultants d'aquest grup.
    - Les tres sessions setmanals del crèdit es distribuiran de la següent manera:
    - Primera sessió, introducció teòrica del tema.
    - Segona sessió, posada en comú després d'haver consultat a casa, als pares i les seves experiències prèvies de com resolien els conflictes davant de les dificultats d'estudi.
    - Realització d'exercicis pràctics que recullin tot el que s'ha parlat.
    - Lliurament setmanal d'un resum o esquema, fet a ordinador, que reculli tot el que s'ha treballat al llarg de les tres sessions.
    - Pràctiques d'apunts sobre temes lúdics i sobre temes feixucs però obligatoris. Comparació de la qualitat de la presa d'apunts.
    - Simulacions d'exàmens. Preparació de preguntes hipotètiques que posaria un professor sobre un tema preparat.
  7. Temporització indicativa
    Cada crèdit variable serà trimestral i amb tres hores per setmana.
  8. Criteris i activitats per a l'avaluació
    Totes les activitats seran avaluades d'acord amb el treball quotidià de l'alumne: actitud, procediment i continguts.
    Avaluació dels exercicis setmanals.
    Avaluació del full resum setmanal sobre el tema treballat.