Projecte V: YPCS (Assessorament a l’estudiant, model clínica Tavistock- Londres)

La nostra preocupació està centrada en ajudar als nois i noies des de 1r d'Eso fins a 2n de Batxillerat que s'enfronten a una problemàtica emocional. Tant poden ser problemes amb els pares i família, com problemes en les relacions amb els altres companys i amics. També s'hi poden associar problemes relacionats amb les dificultats a l'IES, en la preparació del seu treball quotidià escolar i en la preparació dels treballs i exàmens. Alguns alumnes poden estar preocupats pels seus propis trastorns de la ingesta i creure que pateixen bulímia o anorèxia nerviosa. Altres alumnes es poden sentir diferents o aïllats, deprimits o fins i tot presentar idees de suïcidi. Alguns alumnes volen ajuda davant dels problemes d'amenaces, desprestigi, racisme i abús sexual i d'altres estan amoïnats per la seva pròpia identitat sexual.

El procés d'assessorament consisteix, doncs, a detectar aquesta problemàtica i explorar en un total de quatre sessions, una per setmana, el perquè s'ha arribat a aquesta situació, quin coneixement té el propi alumne de les seves dificultats i fins a quin punt està preocupat pel que li passa i està disposat a ser ajudat.

En aquest servei també s'inclouen aquells nois i nois que presenten una superdotació intel·lectual i necessiten un assessorament individualitzat per a optimitzar totes les seves capacitats intel·lectuals.

Es basa en el model de la Clínica Tavistock (Londres) YPCS (Young people Counselling Service).

Derivacions:

• El tutor o professor detecta una problemàtica que es presenta d'una manera aguda en l'alumne i l'alumne n'està preocupat.
  • El tutor o professor informa la Psicopedagoga sobre aquest cas i demana la necessitat de ser atès per aquest servei o bé canalitzar l'ansietat de la situació estressant a través del mateix tutor o professor.
  • La Psicopedagoga recomana el Servei en aquells casos que, a través de tutoria individual, no s'han pogut resoldre, ja sigui per la gravetat del conflicte o bé per les dificultats de tractar-ho en el vincle professor-estudiant perquè ja s'han establert altres tipus de relacions (de caire docent).
  • La Psicopedagoga demana al tutor d'informar a l'alumne que hi ha la possibilitat de ser atès per aquest servei d'assessorament.
  • L'alumne confirma al tutor que vol tenir aquestes sessions i el tutor ho fa saber als pares per saber si hi tenen algun inconvenient. Es comunica als pares que el contingut de les quatre sessions serà confidencial sempre que estigués en perill la pròpia seguretat de l'alumne o dels seus companys.
  • Els pares accepten que el seu fill es beneficiï d'aquest servei i s'assabenten que poden gaudir d'una cinquena sessió per rebre'n els resultats i les propostes després d'aquest assessorament.
  • La Psicopedagoga ofereix a l'alumne les quatre sessions, d' una hora de durada cadascuna, amb un interval d'una setmana entre una sessió i una altra.
  • S'inicia el treball d'assessorament focalitzant-ho exclusivament en el que ha estat el motiu que ha desencadenat la demanda d'aquest assessorament.

Tot i que l’atenció es prioritza a l’ ESO, quan és possible s’ofereix aquest servei als alumnes de Batxillerat.

Assessorament a alumnes de Batxillerat

Des de fa uns anys s’ha vist la necessitat de donar atenció als alumnes de Batxillerat, perquè, tot i que solen presentar menys problemes a nivell d’aprenentatges, poden trobar-se en moltes situacions conflictives que necessiten poder compartir.

L’edat dels alumnes de Batxillerat sol comportar problemes de relació familiar, sovint estan desorientats sobre el seu futur en els estudis, no acaben de trobar el seu lloc (ja no són petits, però encara no són adults...), el nivells de responsabilitat i exigència en els estudis són més elevats, la relació amb els amics ocupa un lloc primordial, poden produir-se les primeres experiències de relació amb el sexe contrari.... Totes aquestes experiències poden desestabilitzar els nois i noies, i, sense ser necessàriament patològiques, poden comportar cert malestar. Sovint, tant els adolescents, com els pares i els tutors necessiten compartir les situacions de canvi en què es troben.

La demanda d’intervenció amb aquests alumnes sol venir per tres canals:

• Els pares.
  • Els tutors.
  • Els propis alumnes.

És important que els alumnes sàpiguen que poden recórrer al servei que els ofereix la CAD, per consultar qüestions relacionades tant amb els estudis, com amb d'altres aspectes (relacionals, emocionals, d’àmbit familiar, etc.).
Cada vegada utilitzen més aquest servei per iniciativa pròpia.