Projecte VII: Jardineria i Diversitat

1. Justificació i introducció
    Aquest projecte s'inicia el curs 1999-2000 amb la intenció d’oferir una activitat pràctica combinada amb continguts teòrics adreçada a aquells nens amb greus dificultats d'adaptació al treball quotidià a l'aula i com a ajuda a la seva progressiva integració al centre .
    A partir del curs 2000-2001 s'adreça als alumnes en general, s’organitza com a crèdit variable amb una intenció integradora, però és especialment recomanable per a aquells alumnes que per motius diversos ( incorporació tardana, dificultats d'adaptació i/o aprenentatge) no segueixen amb normalitat les activitats que es fan a l’aula ordinària.
    Al final del crèdit, els alumnes han de presentar un dossier en el qual es recullen les diverses activitats que s’han fet al llarg d’aquest.
    Amb aquesta activitat es proposa, tenint com a punt de partida continguts i objectius propis de la jardineria, treballar continguts i objectius implícits a d’altres matèries, d'una manera globalitzada i integradora.
    Exemple dels punts a treballar en l'elaboració del dossier :
    • Llengua catalana
    • Utilització de mitjans informàtics
    • Projecte a escala
    • Matemàtiques
    • Anàlisi del sòl
    • Ciències naturals
    Per Sant Jordi s’organitza una plantada general que implica tot l’alumnat i professorat de l' IES. Els alumnes participants del crèdit són els encarregats d’organitzar-la, amb l’ajuda de l’equip de professionals del departament de la diversitat.
  2. Continguts
    • Eines de jardineria
    • Tasques en jardineria
    • Manteniment
    • Específiques de l'estació en què es realitza el crèdit
    • El sòl
    • Textura i estructura del sòl
    • Propietats físiques, químiques i biològiques del sòl
    • Anàlisi del sòl . Esmenes en el sòl: Húmiques i Calcàries
    • Pràctiques de laboratori
    • Adobs
    • Concepte d'adob.
    • Tipus d'adobs
    • Estudi de les plantes
    • Parts de les plantes. Funcions.
    • Plantes del clima mediterrani.
    • Estudi d'una planta mediterrània
    • Plantes que podrien convenir al nostre jardí
    • Disseny del jardí
    • Disseny del jardí que tenim
    • Disseny del jardí que volem
    • Elaboració de dossiers, fitxes d'observació de totes les plantes treballades.
    • Pràctiques al nostre jardí. Estan condicionades a l'estació de l'any en la qual es realitzi el crèdit.
  3. Objectius
    1. Reconèixer i identificar les parts de les plantes observades en la realització d'aquest crèdit.
    2. Conèixer les funcions principals que realitzen cadascuna de les parts de les plantes.
    3. Reconèixer les principals espècies de plantes utilitzades en jardineria adaptades al clima mediterrani.
    4. Distingir entre els diferents mètodes de reproducció vegetal: llavor, "acode", empelt., sembra i trasplantament. I aplicar-ho a les tasques de jardineria.
    5. Operar amb seguretat amb les diferents eines, màquines i elements de jardineria.
    6. Realitzar tasques pròpies de jardineria : multiplicació vegetal, sembra, rec, adob, poda i neteja d'herbes.
    7. Reconèixer les principals plagues i perills en la supervivència de les plantes que es cultiven al jardí.
    8. Reconèixer les característiques del sòl mitjançant anàlisis i realitzar les esmenes necessàries
    9. Valorar l’ordre, la neteja, com a part inherent al treball ben fet.