Alumnes nouvinguts
Atenció a l'alumnat nouvingut
Es considera "alumne/a nouvingut" aquell alumne/a que sha
incorporat per primera vegada al sistema educatiu de Catalunya en els
darrers vint-i-quatre mesos.
Davant el xoc emocional que en aquest alumnat pot representar larribada
a un entorn social i cultural completament nou, el centre ha de preveure
mesures específiques per tal que pugui sentir-se ben acollit i
percebre el respecte envers la seva llengua i cultura, i que, al més
ràpidament possible, pugui seguir amb normalitat el currículum
i adquirir lautonomia personal dins làmbit escolar
o social.
El centre ha de donar una resposta personalitzada per garantir laprenentatge
de la llengua, laccés al currículum comú i
els processos de socialització daquest alumnat, i establir
els criteris metodològics i els materials curriculars que facilitin
la integració a les aules ordinàries des del primer moment.
Correspon a la comissió datenció a la diversitat
determinar les actuacions que es duran a terme per atendre les necessitats
educatives daquest alumnat, així com els trets bàsics
de les formes organitzatives i dels criteris metodològics que es
considerin més apropiats.
Acollida i integració
Lacollida i la integració escolar de tot lalumnat
ha de ser una de les primeres responsabilitats i dels primers objectius
del centre educatiu i dels professionals que hi treballen.
Per aconseguir aquest objectiu, particularment pel que fa a lalumnat
nouvingut, el centre educatiu ha de:
· Proporcionar a les famílies la informació adequada
sobre el sistema escolar a Catalunya: funcionament del centre, tractament
i ús de les llengües, recursos a labast, possibilitat
de sol·licitud dajuts, procés dintegració
de lalumne/a al centre, assoliment dels aprenentatges
· Garantir una comunicació eficient amb la família,
utilitzant el servei de traducció si escau, per tal de copsar
les necessitats de lalumne/a (físiques, afectives, emocionals,
cognitives, socials
). El centre pot sol·licitar la presència
dun traductor/intèrpret quan lalumne/a i la seva
família desconeguin les dues llengües oficials a Catalunya.
Tant les
entrevistes inicials com el seguiment poden fer-se en sessions individuals
o en grup. A la web del Departament dEducació hi ha una
llista actualitzada dentitats i professionals que proporcionen
serveis de traducció i dinterpretació. La petició
del servei sha de fer directament a les entitats i professionals
enumerats a la llista i ha de tenir el vistiplau del
director o directora del centre. Els centres educatius disposen dun
espai web que el Departament ha habilitat al portal XTEC amb informació
seleccionada i actualitzada sobre aquesta temàtica:
http://xtec.cat/lic/nouvingut/professorat/prof_com_traduccio.htm
· Fer lavaluació inicial de lalumne/a en
la llengua familiar o descolarització prèvia, en
la mesura que sigui possible.
· Vetllar per una correcta adscripció de curs i grup,
preferentment al nivell que correspon a ledat cronològica.
· Garantir el traspàs dinformació al tutor/a
i a lequip docent.
· Atendre les necessitats afectives, emocionals i relacionals
derivades dels processos migratoris i reforçar la tutoria per
potenciar lautoestima i proporcionar lorientació
escolar i/o laboral necessària.
Propostes
i models de documents:
- L'escolarització dels nous
alumnes àrabs
- Pla d'acollida
- L'aula d'acollida
- Adaptacions i modificacions del currículum
|