|
Temes |
|
Conceptes |
|
Materials |
|
|
|
INTERVENCIÓ PSICOPEDAGOGICA ALUMNAT
AMB TRASTORNS DE CONDUCTA
1. ALUMNES AMB TRASTORN DE
CONDUCTA
2. FACTORS PROTECTORS
I FACTORS DE RISC
3. ÀMBITS D'INTERVENCIÓ
I ESTRATÈGIES
1. ALUMNES AMB TRASTORN
DE CONDUCTA
Però qui són els alumnes amb trastorns de conducta?
Segons Rodríguez-Sacristán (1987) són alumnes que
tenen "un conjunt de comportaments, de formes d'actuació diverses,
que no sempre són entitats clíniques definides, que tenen
com a elements comuns: molestar a altres i trencar las normes socials
acceptades".
Què ens diu la Organització Mundial de la Salut, el
CIE-10?
Són "els trastorns dissocials es caracteritzen per una forma
persistent i reiterada de comportament dissocial, agressiu o retador que
en els seus graus més extrems pot arribar a violacions de les normes,
més del que seria acceptable pel caràcter i l'edat de l'individu
afectat i les característiques de la societat en la que viu".
A qui podem descartar?
-Trastorns greus del desenvolupament (espectre autístic, psicosis
infantils, ...),
-Psicosis de la segona infància,
-Psicosis de l'adolescència.
-Síndromes associats al retard mental.
-Etc.
Partim de la idea de que els trastorns de conducta no són una
entitat clínica constituïda, manifesta una dificultat de maduració
emocional i de créixer com a persona i que els trastorns de conducta
són la manifestació objectiva d'un suposat patiment psíquic
de naturalesa específica.
2. FACTORS PROTECTORS
I FACTORS DE RISC
Recull dels factors protectors i factors de risc:
Factors protectors:
- Recolzament de l'entorn: amics i professors.
- Implicació del professorat en la comprensió de la seva
situació.
- Tenir cura de com parlem als alumnes.
- Tenir cura del lloc on parlem amb els alumnes.
- Col·laboració de la família amb el centre i amb
d'altres serveis.
- Confortar físicament a l'alumne/a en els moments d'ansietat.
- Conèixer els recurs sanitaris i socials de l'entorn.
- Mètode d'ensenyament:
o Adaptacions curriculars funcionals i motivadores properes a la seva
realitat.
o Activitats manipulatives.
o Planificar l'horari i agrupaments.
- Pactes o compromisos pedagògics (contractes) referents al treball
diari, activitats, deures, responsabilitats, disciplina raonada, ...
- Que les regles i normes de funcionament sigui clares.
- Seguiment individualitzat (acompanyament, conversa)
Factors de risc:
- Conviccions deterministes envers el fracàs de l'alumne/a.
- Sentiments i actituds de rebuig, negligència o no estimació.
- Tenir cura de les informacions que fem circular en relació
a l'alumne/a
- Mètodes d'ensenyament:
o Autoritaris o indisciplinats.
o Amb nivells d'exigència desajustats (alt o baix).
- Expulsions reiterades o excés de permissivitat.
- Aïllament social.
- Dinàmica de la relació família-centre.
- Mantenir una relació positiva amb la família.
- Fets traumàtics o menyspreu de companys, pares, família,
...
3. ÀMBITS D'INTERVENCIÓ
I ESTRATÈGIES
Orientacions sobre algunes propostes d'actuació:
1. Amb l'alumnat:
1.1. A nivell individual
- Tenir una persona de referència (co-tutor).
- Fer un treball pedagògic d'interiorització del Reglament
Intern del centre.
- Aportar idees i elements perquè l'alumne/a pugui entendre el
perquè de la seva conducta.
- Ajudar a diferenciar i tractar les faltes de conducta.
- Aprendre a millorar la comunicació amb els companys i professors,
bàsicament, mitjançant el diàleg.
- Arribar a verbalitzar de manera coherent els seus sentiments.
- Que disposi d'un espai per a l'expressió que necessita (dibuixar,
parlar, escriure, xat, ...)
- Modificar o adaptar la duració del temps de les tasques proposades
o del mateix horari de classe.
- Les activitats poden ser manipulatives o més creatives.
- Ús de les noves tecnologies o materials.
1.2. A nivell grupal
- Dissenyar crèdits específics (manipulatius, relacionats
amb la vida real, creatius o d'expressió plàstica, teatre,
jocs esportius, ball, ...).
- Treball per projectes o centres d'interès.
- Aules d'autoaprenentatge.
- Treballar algun programa (xerrades, activitats, ...) sobre l'autoimatge,
autoconcepte, les relacions, les habilitats socials, ...
- Treball de dinàmiques de grups.
- Conèixer la mediació i col·laborar-ne.
- Diferenciar del què és bullying.
2. Amb el professorat:
- Participar en programes o cursos per a treballar aspectes d'aquest
alumnat.
- Conèixer la realitat social i l'entorn familiar que tenen fora
de l'institut.
- Comprendre els aspectes evolutius.
- Compartir la responsabilitat.
- Establir un co-tutor o persona de referència.
- Tenir un referent clar i proper a qui pot adreçar-se.
- Consensuar acords d'intervenció en les reunions.
- Comprendre els aspectes psicològics: baixa resistència
a la frustració, ansietat, baix control, impulsivitat, creences
o pensaments distorsionades, duresa emocional, baixa autoestima, disonomia
o desordre escolar, ...
- Mostrar una actitud de respecte i comprensió.
- Valorar els aspectes positius individuals (petites coses).
- Intentar crear un "reconeixement" envers l'alumne respecte
a un "àrea" en la qual sigui hàbil.
2.1. Tutor/a
- Tenir un recolzament i suport per la tasca difícil que té,
per part de la resta del personal docent.
- Fer l'acollida en primer terme de l'alumne/a.
- Acompanyar l'alumne/a en el seu malestar i ajudar-lo a vincular-se
a les activitats educatives.
- Generar expectatives d'èxit.
- Diferenciar entre la persona i l'acte conflictiu.
- Vehiculitzar les informacions i intervencions del cas, amb l'ajut
del psicopedagog.
- Estar alerta i analitzar la situació en cada moment.
- Tenir pautes per com han de fer les entrevistes familiars.
- Registre d'entrevistes.
- Establir una comunicació periòdica amb les famílies
i altres professionals o serveis que intervenen.
- Ús de l'agenda escolar.
- Pactes personals o contractes pedagògics amb l'alumne/a i/o
família.
- Fulls de seguiment setmanal, diari personal, ...
- Marcar límits molt concrets, que siguin fàcilment avaluables.
- Treballar el "no" i l'autocontrol, per aplicar-ho a la vida
habitual.
- Treballar el sentiment de pertinença al grup, l'autoestima,
bon clima de classe, les normes i regles de classe clares, aprofitar
temes de debat per treballar els valors, fer jocs de rol o dramatitzacions,
etc.
- Crear un entorn agradable i un ambient facilitador.
2.2. Psicopedagog/a
- Col·laborar amb el professorat.
- Intervenció directa amb l'alumne/a.
- Establir un vincle afectiu.
- Donar orientació acadèmica i professional.
- Recollir l'historial significatiu i evolució de l'alumnat.
2.3. Equip docent
- Coordinar i consensuar pautes d'actuació davant el conflicte.
- Plantejar uns objectius mínims per assumir.
- Aclarir les diferents responsabilitats de cadascú i que pot
fer quan hi ha un conflicte.
- Reunions amb altres serveis (EAP, serveis socials, etc).
- Canalitzar les intervencions a través del tutor.
- Compartir el seguiment de l'alumne/a amb un co-tutor.
- Disposar d'alternatives flexibles per a "situacions d'escapament",
com sortida a algun espai alternatiu acollidor (passadís, lavabo,
aula de reforç, ...) o amb algun professional de referència
(psicopedagog, professor de guàrdia, ...).
- Projectes singulars de centre, aules obertes, aules taller, ...
3. Estructures:
3.1. Equip directiu.
- Dissenyar un pla d'acompanyament per aquest alumnat i les seves famílies.
- Afavorir les tutories de forma estratègica.
- Preveure tutories individual en l'horari lectiu.
- Intentar menys diversificació del professorat sobretot en el
primer cicle.
- Preveure un bon control dels espais buits: lavabos, passadissos, entrades
i sortides, ...
- Fer una oferta de crèdits variables sobre habilitats socials.
- Establir alternatives als "partes", per exemple, més
diàleg, establir mediació, depèn de la gravetat
que el puguin redimir, etc.
3.2. Comissió d'atenció a la diversitat.
- Establir criteris consensuats per determinar l'atenció de l'alumnat.
- Seleccionar l'alumnat susceptible de rebre tutorització individual.
- Establir criteris a seguir en cas d'incidències.
- Pla conjunt de l'equip docent amb l'alumne per treballar la previsió
de les mesures d'atenció immediata, els límits i afavorir
l'autocontrol.
- Si és el cas, supervisar i potenciar adaptacions curriculars
amb planificació d'activitats motivadores properes a la realitat
de l'alumne/a o més manipulatives.
- Suport del professorat d'atenció a la diversitat en espais
específics fora de l'aula.
- Potenciació del treball individual i en petit grup.
- Proposta d'activitats compartides educatives o terapèutiques
fora del centre.
- Reflexions dins de l'aula en el moment del conflicte.
- Reparació d'allò malmès.
|
|
|
|