|
OBJECTIUS D'UN TEST
Es realitzen amb la finalitat de facilitar un millor coneixement i aportar dades per a la orientació escolar i professional. L'avaluació es realitza amb l'ajut d'instruments professionals de provada eficàcia i validesa que permeten garantir una màxima qualitat i fiabilitat de les dades obtingudes. Tanmateix, l'avaluació de persones és un procés complex i delicat, motiu per qual les dades han d'interpretar-se amb prudència i sense extreure'n conseqüències precipitades o exagerades. En la comprensió de les dades i els resultats, però, cal que es tingui en compte que: - L'avaluació és sempre un exercici de comparació. De la mateixa manera que dir que algú és alt significa fer una comparació amb altres persones, la mesura de la intel·ligència produeix dades que ens indiquen com és l'alumne en qüestió comparant-lo amb altres d'edats i característiques semblants. - Els resultats acostumen a referir-se a valors mitjans. Habitualment una gran part de les persones obtenen valors pròxims a la mitjana, per sobre o per sota, cosa que permet considerar-les, en el tret mesurat, com normals i no es requereix cap actuació o preocupació especial. Només els casos de puntuacions molt allunyades de la mitjana, fins i tot si es tracta d'una desviació positiva, poden aconsellar la realització d'una avaluació més profunda o la visita a un professional. - Els resultats de l'avaluació es poden veure afectats per
factors circumstancials, com la motivació del subjecte, la seva
salut en la data de l'examen, la seva atenció a les instruccions
donades, etc. Per això, en cas d'aparèixer resultats estranys
ha de fer-se una avaluació individual i més profunda per
un professional, abans d'extreure'n conseqüències que podrien
ser precipitades o sense fonament.
Alguns exemples que es troben a internet:
|
Joan M. Cruz - 2007 |