|
La mediació esolar
Orientacions per al desenvolupament de processos de mediació escolar. 1. La mediació com a procés educatiu La mediació és un procés educatiu per gestionar els conflictes de convivència que sorgeixen als centres en els quals hi ha involucrats alumnes. 2. Àmbits i principis Definició La mediació és una eina eficaç de pacificació social, responsabilitzadora de les accions personals i que genera beneficis a tothom qui hi participa: per a uns perquè els fa conscients de les conseqüències dels seus actes i els ofereix una via reparadora, alternativa a la sanció; per als perjudicats perquè els permet expressar-se i considerar el dany rebut i les disculpes i els compromisos dels altres; per a tota la comunitat educativa perquè queda enfortida i més legitimada en la seva primordial funció socialitzadora. Àmbits daplicació Els processos de mediació poden utilitzar-se com a estratègia preventiva en la gestió de conflictes interpersonals, que són freqüents en els centres docents, i no estan necessàriament tipificats com a conductes contràries a la convivència en el centre. Es pot oferir la mediació en la gestió de conflictes generats per les conductes dels alumnes contràries a les normes de convivència del centre o greument perjudicials per a la convivència en el centre que hagin originat un perjudici a altres, llevat que es doni alguna de les circumstàncies següents: a) Que shagi produït una agressió, amenaça o vexació a algun membre de la comunitat educativa, si sha emprat greu violència o intimidació, o si es tracta duna reiterada i sistemàtica comissió de conductes contràries a les normes de convivència del centre. b) Que ja shagi utilitzat el procés de mediació en la gestió de dos conflictes amb el mateix alumne o alumna, durant el mateix curs escolar, independentment del resultat daquests processos. Es pot oferir també la mediació com a estratègia de reparació o de reconciliació, un cop aplicada una mesura correctora o una sanció, per tal de restablir la confiança entre les persones i proporcionar nous elements de resposta en situacions semblants que es puguin produir. Principis La mediació regulada en aquest títol, com a procés educatiu de gestió dels conflictes de convivència en els centres, es basa en els principis següents: a) La voluntarietat, segons la qual les persones implicades en el conflicte no solament són lliures dacollir-se o no a la mediació, sinó també de desistir-ne en qualsevol moment del procés. La persona mediadora també pot donar per acabada la mediació en el moment que apreciï manca de col·laboració en un dels participants o lexistència de qualsevol circumstància que faci incompatible la continuació del procés de mediació amb els principis establerts en aquest títol. b) La imparcialitat de la persona mediadora, que ha dajudar els participants a assolir lacord pertinent sense imposar cap solució ni mesura concreta ni prendre-hi part. c) La confidencialitat, que obliga la persona mediadora i els participants a no revelar a persones alienes al procés de mediació la informació de caràcter confidencial que nobtinguin en el curs del procés, llevat dels casos previstos en les lleis. d) El caràcter personalíssim, que implica que les persones que prenen part en el procés de mediació i la persona mediadora han dassistir personalment a les reunions de mediació sense que es puguin valer de representants o intermediaris. 3. Desenvolupament de la mediació Inici del procés de mediació Qualsevol alumne o alumna, per iniciativa pròpia o per recomanació daltres persones del context on sorgeix el conflicte, pot sol·licitar de prendre part en un procés de mediació per tal daclarir la situació i evitar la possible intensificació del conflicte. Així mateix, un cop detectada una conducta contrària a les normes de convivència del centre, es pot oferir a lalumne o a lalumna la possibilitat de resoldre el conflicte per la via de mediació, llevat dels casos esmentats en lapartat anterior. Si el procés de mediació es duu a terme un cop iniciat un procediment sancionador, el centre ha de disposar de la confirmació expressa de lalumne/a i, si és menor, dels seus pares o tutors, en un escrit dirigit al director o a la directora del centre on consti lopció per la mediació i la voluntat de complir lacord a què sarribi. En aquest cas, satura provisionalment el procediment sancionador i sinterrompen els terminis de prescripció i de les mesures provisionals adoptades, i des del moment de lassumpció del compromís no es poden adoptar mesures provisionals i en el cas que shagin adoptat se suspenen provisionalment. Procés de mediació Si la demanda sorgeix de lalumnat, el procés de mediació el gestionaran directament les persones de la comunitat educativa prèviament acreditades com a mediadors o mediadores. Si el procés sinicia a partir de lacceptació de loferiment de mediació feta pel centre en la gestió dun conflicte, el director o la directora ha descollir, en el termini màxim de dos dies hàbils, una persona mediadora, dentre els pares, mares, personal docent i personal dadministració i serveis del centre, que disposin de capacitat i formació adequada per conduir el procés de mediació. La persona triada no pot tenir cap relació directa amb els fets. El director o la directora també pot designar un alumne o alumna perquè col·labori amb la persona mediadora en les funcions de mediació si ho considera convenient per facilitar lacord entre els implicats. En tot cas, lacceptació de lalumne o de lalumna és voluntària. La persona mediadora, després dentrevistar-se amb lalumne o lalumna, sha de posar en contacte amb la persona perjudicada per exposar-li la manifestació favorable de lalumne/a de resoldre el conflicte per la via de la mediació i per escoltar la seva opinió pel que fa al cas. Quan shagin produït danys a les instal·lacions o al material dels centres docents o shagi sostret aquest material, el director o directora del centre ha dactuar en el procés de mediació en representació del centre. Si la persona perjudicada accepta participar en el procés de mediació, la persona mediadora ha de convocar una trobada de les persones implicades en el conflicte per concretar lacord de mediació amb els pactes de conciliació i/o de reparació a què vulguin arribar. Finalització del procés de mediació Els acords presos en un procés de mediació shan de recollir per escrit. Si la solució acordada inclou pactes de reparació, sha despecificar a quines accions reparadores en benefici de la persona perjudicada es compromet lalumne o alumna i, si escau, els seus pares o tutors i en quin termini shan de dur a terme. Si la solució acordada inclou pactes de conciliació, aquesta sha de dur a terme a lacte mateix. Només sentendrà produïda la conciliació quan lalumne o alumna reconegui la seva conducta, es disculpi davant la persona perjudicada i aquesta accepti les disculpes; i només sentendrà produïda la reparació quan lalumne o alumna dugui a terme, de manera efectiva, les accions reparadores en benefici de la persona perjudicada a què shagi compromès. Aquestes accions poden ser la restitució de la cosa, la reparació econòmica del dany o la realització de prestacions voluntàries, en horari no lectiu, en benefici de la comunitat del centre. Si el procés de mediació es duu a terme un cop iniciat un procediment sancionador, un cop produïda la conciliació i, si nhi hagués, complerts els pactes de reparació, la persona mediadora ho comunicarà per escrit al director o a la directora del centre i linstructor o instructora de lexpedient formularà la proposta de resolució de tancament de lexpedient disciplinari. Si el procés de mediació finalitza sense acord, o si sincompleixen
els pactes de reparació per causes imputables a lalumne o
alumna o als seus pares o tutors, la persona mediadora ho ha de comunicar
al director o directora del centre per tal diniciar laplicació
de mesures correctores o el procediment sancionador corresponent. Si el
procés de mediació es duia a terme un cop iniciat un Quan no es pugui arribar a un acord de mediació perquè la persona perjudicada no accepti la mediació, les disculpes de lalumne o lalumna o el compromís de reparació ofert per aquest, o quan el compromís de reparació acordat no es pugui dur a terme per causes alienes a la voluntat de lalumne o lalumna, aquesta actitud ha de ser considerada com una circumstància que pot disminuir la gravetat de la seva actuació. El procés de mediació sha de resoldre en un termini màxim de quinze dies des de la designació de la persona mediadora. Les vacances escolars de Nadal i de Setmana Santa interrompen el còmput del termini. 4. Concreció al reglament de règim interior Els centres que decideixin utilitzar la mediació com a procés
de gestió de la convivència han de concretar-ne el procés
al reglament de règim interior.
Models de documents:
|
Joan M. Cruz - 2007 |