|
Programes de diversificació curricular: aules obertes
Per als alumnes que per causes diverses presenten mancances significatives en els seus aprenentatges, baix nivell dautoestima i desmotivació per lactivitat escolar i, per tant, requereixen estratègies metodològiques i organitzatives prou diferenciades de les de laula ordinària, o per als que a causa duna disminució psíquica requereixen una metodologia més funcional, a tercer i a quart dESO es poden organitzar, en el marc dels programes de diversificació curricular, entorns escolars en què prevalguin plantejaments més globals i activitats més funcionals que mantinguin la motivació delalumnat per a lassoliment de les competències bàsiques. La peculiaritat de cada centre marcarà les línies específiques que caldrà desenvolupar per tal datendre-hi lalumnat. Aquests entorns o programes de diversificació curricular es platengen com a aules obertes, en lorganització de les quals cal prioritzar els criteris següents:
Els objectius que cal assolir amb aquesta organització són, fonamentalment:
Pel que fa a la metodologia, sha de donar prioritat als aspectes següents:
El Departament dEducació posa a disposició del professorat i l'alumnat de les aules obertes un entorn virtual específic per tal de facilitar el treball en TIC i possibilitar l'intercanvi entre aules de diferents IES (Kampus: http://phobos.xtec.cat/aulesobertes/campus/). A tall dexemple, i com a síntesi dexperiències que shan iniciat en alguns centres, se suggereix lorganització següent: Activitats en espais específics 1. Formació bàsica: 10-15 hores Àmbit lingüístic i social: treball de continguts
bàsics de les matèries de llengua i literatura catalana
i castellana; ciències socials, geografia i història i,
si el centre ho considera convenient, de llengua estrangera. 2. Formació pràctica: 6-10 hores - Realització dactivitats manipulatives o de taller, relacionades amb les tecnologies. 3. Desenvolupament personal: 1-2 hores Dinàmica de grup: relació, compromís, afectivitat,
resolució de conflictes
Si bé els programes de diversificació curricular semmarquen dins els àmbits anteriorment descrits, també es podran desenvolupar per mitjà de projectes interdisciplinaris que contemplin agrupaments diferents. Activitats a laula ordinària (6-12 hores) · Participació en les sessions de tutoria i dun mínim
de tres matèries del currículum ordinari en un grup del
curs corresponent, pel que fa a les matèries deducació
física, educació visual i plàstica, i música,
així com matèries optatives i treball de síntesi,
en alguns casos amb el suport La participació en aquestes activitats sha de presentar als alumnes com una oportunitat per millorar els seus aprenentatges i assolir les competències bàsiques, i, per tant, sha de requerir el compromís daprofitar el recurs que sels ofereix. Pel seu caràcter obert els alumnes han de poder participar, segons les seves necessitats, en un, en dos o en els tres blocs de laula oberta. Així mateix, han de poder-shi incorporar en qualsevol moment del curs, i també en qualsevol moment del curs sha de poder decidir la reincorporació a laula ordinària. Lavaluació de lalumnat que participi a laula oberta es farà en funció dels criteris davaluació establerts en la diversificació curricular i sha desenvolupar en el marc de les sessions que realitzi la junta davaluació del grup ordinari. El professorat de laula oberta haurà daportar la informació corresponent a les activitats que lalumne/a desenvolupi en aquest espai i el professorat dels grups ordinaris la informació en relació amb les activitats que desenvolupi amb el seu grup classe. El professorat de laula oberta ha de fer un seguiment individual de lactivitat de cadascun dels alumnes en aquest espai i disposar dun registre de levolució dels seus aprenentatges. Així mateix, atès el necessari compromís que sha destablir amb els alumnes en relació amb la seva participació a laula oberta com una oportunitat per a la millora dels seus aprenentatges i lassoliment de les competències bàsiques, caldrà que lautoavaluació per part dels mateixos alumnes esdevingui un element clau en el procés davaluació daquest alumnat. Caldrà incidir especialment en continguts dhàbits i valors com lassistència regular a classe, la puntualitat, la correcció en el tracte amb els altres, la responsabilitat, lordre, la constància i la iniciativa. El centre determinarà el professorat que, arribat el cas, farà el seguiment de lalumnat que realitzi activitats pràctiques fora del centre. Així mateix, el Departament dEducació podrà
autoritzar programes de diversificació curricular que comportin
una organització curricular i un horari de permanència en
el centre diferent, ja sigui perquè comparteixen lescolaritat
ordinària amb altres activitats externes al centre o perquè
els Professorat tutor de l'aula oberta El professorat que intervingui en aquesta aula o unitat ha de ser prioritàriament professorat amb destinació definitiva al centre, amb experiència docent i, sempre que es pugui, amb coneixements tecnològics i domini de les TIC. Dentre aquest professorat es nomenarà el tutor o la tutora responsable, que coordinarà els professors i educadors en la dinàmica i estratègies de laula oberta. Les tasques de coordinació daquest professorat tutor són:
Models de documents:
|
Joan M. Cruz - 2007 |