|
Normativa d'inici de curs 2008-09 RESOLUCIÓ juny de 2008, que dóna instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres docents públics d'ensenyament secundari http://educacio.gencat.net/portal/page/portal/Educacio/InstruccionsCurs ------------------ Resum normativa d'inici de curs 21.4. El professorat de l'especialitat de psicologia i pedagogia i els mestres de pedagogia terapèutica Latenció a la diversitat de necessitats educatives dels alumnes és responsabilitat de tot el professorat. El professorat de psicologia i pedagogia i els mestres de pedagogia terapèutica shan de dedicar, prioritàriament, als alumnes que presenten més dificultats en laprenentatge i, molt particularment, a aquells que necessiten suports educatius específics per progressar en els seus aprenentatges i per participar en les activitats ordinàries del centre, complementant les funcions que desenvolupen els professors de cada matèria pel que fa a latenció de les diferents capacitats,interessos i ritmes daprenentatge que presenten els alumnes. Per tant, els alumnes amb necessitats educatives especials vinculades a discapacitats o amb greus dificultats daprenentatge són els primers que shan de beneficiar de la intervenció daquests especialistes.
1. Atenció a lalumnat a) Docència en la part comuna i optativa del currículum, prioritzant lalumnat amb més dificultats a fi que assoleixi les competències bàsiques. b) Atenció individualitzada a alumnes amb necessitats educatives especials i alumnes que, per situacions personals o socials, requereixen una atenció específica. Latenció als alumnes amb necessitats educatives especials ha de comportar la col·laboració amb el professorat en la preparació de materials i activitats adaptades, per tal que es disposi dels recursos apropiats per a la participació daquests alumnes en activitats de laula ordinària. 2. Suport tècnic al professorat a) Valoració de necessitats educatives de lalumnat en làmbit acadèmic i escolar i concreció de propostes dintervenció educativa. b) Col·laboració en la planificació destratègies organitzatives i didàctiques per a latenció a necessitats educatives de lalumnat. c) Participació en lelaboració i el seguiment dadaptacions curriculars individualitzades. d) Aportació de materials específics i adaptats que facilitin la participació de lalumnat amb dificultats específiques en les activitats ordinàries. e) Col·laboració en la prevenció de conductes de risc i en la gestió de conflictes. f) Participació en la comissió datenció a la diversitat a fi de col·laborar en la planificació i el seguiment de mesures datenció a les necessitats educatives de lalumnat del centre. g) Coordinació de les actuacions dels serveis externs que intervenen en latenció a lalumnat. 3. Suport a lacció tutorial i a lorientació a lalumnat El professorat de psicologia i pedagogia ha de donar suport al professorat tutor en el desenvolupament de lacció tutorial i en latenció a alumnes que requereixin una intervenció específica. El professorat de psicologia i pedagogia pot col·laborar amb els tutors en: a) laplicació destratègies per al coneixement del grup i de lalumnat, b) latenció i el seguiment de lalumnat amb dificultats específiques i de lalumnat amb escolarització compartida, c) el desenvolupament de sessions de grup, d) la planificació i el desenvolupament activitats dorientació escolar i professional, principalment al final de cada etapa escolar, e) el desenvolupament del Programa de salut i escola, f) la realització dentrevistes amb famílies. El professorat de psicologia i pedagogia també pot col·laborar en la coordinació de lacció tutorial pel que fa a: a) la planificació de temes o activitats per treballar en la tutoria de grup, b) el desenvolupament de continguts de les reunions de tutors de nivell, c) la col·laboració dagents externs, d) la col·laboració amb xarxes de treball que coordinen recursos i actuacions dorientació escolar i professional a nivell de municipi i territori. En la programació del centre satribuiran 9 hores lectives a la docència i latenció a lalumnat i 9 hores lectives al suport al professorat i lacció tutorial. En el desenvolupament de les seves funcions, el professorat de psicologia i pedagogia comptarà amb la col·laboració de lEAP. Cada centre determinarà els mecanismes per a la coordinació del professorat de psicologia i pedagogia i lEAP. 21.4.2. Els mestres de pedagogia terapèutica Els mestres de pedagogia terapèutica han de distribuir el seu horari lectiu entre les activitats següents: Docència Impartir docència en la part comuna del currículum, a lalumnat amb més dificultats per aprendre, principalment en aquelles matèries que tenen un caràcter més instrumental. Col·laborar en latenció als alumnes amb necessitats educatives especials o amb dificultats daprenentatge dins laula ordinària. Atenció als alumnes amb necessitats educatives especials Atenció individualitzada als alumnes amb necessitats educatives especials vinculades a discapacitats o a altres circumstàncies personals que necessitin una atenció específica. Latenció comporta tant la docència a lalumnat a laula ordinària, en grup reduït o atenció individual, com la preparació de materials i activitats adaptades en col·laboració amb la resta del professorat, per tal que es disposi dels recursos apropiats en el conjunt de latenció que reben. Un cop cobertes aquestes prioritats, si encara tenen disponibilitat horària, aquests especialistes shauran de sumar a altres actuacions que el centre els assigni, en el conjunt de mesures adreçades a latenció a la diversitat. Els mestres de pedagogia terapèutica participaran en la comissió datenció a la diversitat i en lelaboració de les adaptacions curriculars individualitzades. Quan un centre disposi alhora de professorat de psicologia i pedagogia i de mestre o mestra de pedagogia terapèutica, la comissió datenció a la diversitat establirà la distribució dactuacions que hauran de fer cadascun per dur a terme les funcions que tenen atribuïdes. Per dur a terme les seves actuacions els mestres de pedagogia terapèutica han de coordinar-se amb el professorat de psicologia i pedagogia. |
Joan M. Cruz - 2007 |