|
L'atenció a la diversitat a l'ESO
Latenció a la diversitat de necessitats educatives que presenten els alumnes i lassoliment per part de tot lalumnat de les competències que li permetin el desenvolupament personal i escolar és un principi comú a tots els cursos i etapes de leducació obligatòria. El professorat ha dorganitzar lactivitat docent tenint en compte les característiques del seu alumnat i la diversitat de necessitats i ritmes daprenentatge. És fonamental fer un bon traspàs dinformació entre els centres de primària i els de secundària per tal de conèixer les característiques de lalumnat que sincorpora a secundària. A partir daquestes dades i del seu seguiment caldrà dissenyar estratègies per atendre les necessitats identificades.
1. Comissió d'atenció a la diversitat A fi de planificar i fer el seguiment de les actuacions que es duguin a terme per atendre la diversitat de necessitats educatives de lalumnat, es constituirà en cada centre la comissió datenció a la diversitat, integrada pel cap o la cap destudis o el coordinador o coordinadora pedagògic que la presideix, el professor o professora de psicologia i pedagogia i, si escau, el mestre/a de pedagogia terapèutica, el coordinador/a dESO, el coordinador/a de llengua, interculturalitat i cohesió social del centre i els coordinadors de curs, caps de departament o altre professorat que el centre consideri convenient, com pot ser el tutor/a o altre professorat que atengui de manera específica alumnat amb especials dificultats daprenentatge o conducta, així com el o la professional de lequip dassessorament psicopedagògic (EAP) que intervé en el centre. La comissió datenció a la diversitat haurà de determinar les actuacions que es duran a terme per atendre les necessitats educatives específiques dels alumnes i les alumnes, els procediments que sempraran per determinar aquestes necessitats educatives i per formular les adaptacions curriculars o els plans individuals intensius per a lalumnat nouvingut quan correspongui, i els trets bàsics de les formes organitzatives i dels criteris metodològics que es considerin més apropiats. Les primeres mesures datenció a la diversitat de necessitats de lalumnat shan de planificar a la mateixa aula: per exemple, aplicar estratègies de treball cooperatiu i la intervenció de més dun professor/a a laula permeten una atenció més personalitzada a lalumnat en general. Complementàriament a les estratègies que ha dadoptar el professorat a laula per atendre les necessitats de tot lalumnat, els centres poden utilitzar altres mesures organitzatives per atendre la diversitat:
Tots els centres tenen, afegit al nombre de professors necessaris segons el currículum, un nombre de professors per poder atendre la complexitat de lalumnat, incloses les necessitats educatives especials de lalumnat amb discapacitat i de lalumnat amb problemes de conducta. Lincrement de professorat que sassigna a cada centre per atendre la complexitat que comporta la diversitat de lalumnat té com a finalitat facilitar atenció específica als alumnes que presenten dificultats per assolir els aprenentatges. Amb la mateixa finalitat datenció a la diversitat de necessitats educatives de lalumnat de letapa deducació secundària obligatòria es prioritzarà la dedicació de les hores de professorat que estiguin disponibles per ajustament dels horaris personals, un cop cobertes les prescripcions curriculars dels diferents ensenyaments del centre. Les hores de professorat per atendre la complexitat de lalumnat
no poden usar-se per disminuir Les mesures més específiques per atendre la diversitat de necessitats educatives de lalumnat poden ser organitzatives (agrupaments flexibles, atenció en petits grups o de manera individualitzada dins o fora de laula...), però han dincidir, fonamentalment, en les estratègies didàctiques i metodològiques i en el procés davaluació de lalumnat. Lorganització dels recursos disponibles per atendre singularment els alumnes que ho necessitin ha de fonamentar-se en criteris com:
Atesa la seva rellevància en els processos daprenentatge, el professorat de diversitat es destinarà, fonamentalment, a reforçar lassoliment de competències cognitivolingüístiques (comprendre, analitzar, descriure, interpretar, justificar i argumentar) i de competències matemàtiques (tècniques i estratègies de càlcul, anàlisi i interpretació de dades, interpretació i resolució de situacions matemàtiques de la vida quotidiana, argumentació de processos i resultats), per part de tot lalumnat, i al desenvolupament dactivitats de laula oberta. Pel que fa a les competències cognitivolingüístiques i matemàtiques, es prioritzaran activitats com:
|
Joan M. Cruz - 2007 |