ACTIVITATS
SOBRE VECTORS EN EL PLA
Manual
de l'aplicació
Autor:
Jaume Bartrolí Brugués
ÍNDEX
1.- DESCRIPCIÓ
DE L’APLICACIÓ - ÀREA CURRICULAR, ETAPA I CICLE.
2.-
GUIA PER AL PROFESSORAT.
2.1.- Objectius
educatius que es pretenen.
2.2.- Activitats que es proposen.
2.3.- Aspectes curriculars en els que s'incideix.
3.- GUIA
PER A L'ALUMNAT.
4.- ACTIVITATS
D'AVALUACIÓ.
5.- MAPA
DE LA WEB.
1.-
DESCRIPCIÓ DE L’APLICACIÓ - ÀREA CURRICULAR, ETAPA I CICLE.
Consta de cinc unitats
didàctiques amb l’objectiu de:
·
Treballar amb vectors donats gràficament (fletxes).
· Treballar amb vectors utilitzant coordenades i components.
· Treballar amb mòduls i arguments de vectors (vectors
en forma polar).
· Aplicar
els vectors a resoldre problemes de geometria plana.
· Introduir el producte escalar de dos vectors
i fer-ne algunes aplicacions.
Constitueix un material
pont entre l'ESO i el Batxillerat doncs és utilitzable tant en 4t.
curs d'ESO (per exemple, en un crèdit variable per a alumnes amb intencions
de cursar un Batxillerat científic-tecnològic), com en el propi Batxillerat
científic-tecnològic per fer una introducció als vectors.
REQUERIMENTS DE MAQUINARI
I PROGRAMARI:
· PROCESSADOR I SISTEMA OPERATIU
Aquest paquet de programes ha estat provat amb resultat satisfactori en
ordinadors Pentium de 75 Mh i 40 Mb de RAM amb Sistema Operatiu
Windows 95. Es requereix per tant un ordinador tipus PC estàndard
sense excessius recursos de hardware. Òbviament, els resultats milloren
amb ordinadors proveïts de Hardware i Software actualitzat.
· NAVEGADOR
És aconsellable utilitzar com a navegador l'INTERNET EXPLORER (versió
posterior a 5.00) i és necessari tenir la màquina virtual JAVA
instal·lada i activada.
· PANTALLA
Es requereix pantalla configurada com a mínim a 800x600 píxels i 256 colors
i és aconsellable utilitzar grandària de text mitjana.
· RATOLÍ
Per a la realització de les activitats interactives que es proposen és
imprescindible disposar d'un ratolí que funcioni correctament. Totes les
activitats interactives exigeixen polsar amb el botó esquerre del ratolí
sobre determinats punts del pla, i desplaçar-los mantenint el botó polsat.
Qualsevol problema amb el ratolí, brutícia, mala configuració, etc., dificultarà
la realització d'aquestes activitats, obtenir el resultat desitjat o treballar
amb la precisió desitjable.
· Aquestes activitats han estat realitzades
amb el Software de geometria interactiu Cinderella. Al començar cal tenir
paciència ja que la càrrega de la primera activitat és generalment lenta;
pot tardar alguns minuts, depenent de la velocitat de transferència des
del servidor. Una vegada s'ha carregat una activitat, la càrrega dels
restants és molt més ràpida i es realitza en segons.
2.-
GUIA PER AL PROFESSORAT.
3.1.- Objectius
educatius que es pretenen.
Unitat didàctica
1: Treballar amb vectors donats gràficament (fletxes).
1. Reconèixer
un vector com a un objecte matemàtic que té mòdul, direcció i sentit.
2. Interpretar les representacions gràfiques habituals dels vectors
(fletxes, origen, extrem, etc...).
3. Conèixer formes de donar la direcció i el sentit.
4. Identificar magnituds vectorials.
5. Identificar vectors equipolents.
6. Treballar amb vectors lliures.
7. Sumar vectors donats gràficament unint l'origen d'un d'ells
amb l'extrem de l'altre quan estan concatenats.
8. Sumar vectors utilitzant la regla del paral·lelogram.
9. Veure l'equivalència dels dos procediments anteriors de suma
de vectors.
10. Interpretar la suma de vectors en casos concrets: composició de
translacions, suma de forces, ...
11. Sumar més de dos vectors.
12. Conèixer i utilitzar les propietats associativa i commutativa de
la suma de vectors.
13. Restar vectors (com a suma amb l'oposat).
14. Identificar vectors nuls.
15. Conèixer i utilitzar les propietats de la diferència de vectors.
16. Multiplicar un escalar (nombre real) per un vector.
17. Interpretar geomètricament el producte d'un escalar per un vector,
especialment si l'escalar és negatiu.
18. Identificar vectors oposats.
19. Conèixer i utilitzar les propietats del producte d'un escalar per
un vector.
20. Conèixer i utilitzar les propietats conjuntes de suma, resta i producte
per un escalar (distributivitat).
21. Fer petites combinacions lineals de vectors.
Unitat didàctica
2: Treballar amb vectors utilitzant coordenades i components.
1. Calcular
els components d'un vector, donat gràficament, respecte d'uns eixos
de coordenades.
2. Interpretar els components d'un vector.
3. Calcular els components d’un vector conegudes les coordenades
del seu origen i del seu extrem.
4. Sumar i restar vectors utilitzant components.
5. Multiplicar un escalar per un vector utilitzant components.
6. Utilitzar les propietats de suma i resta de vectors i del producte
d'un escalar per un vector treballant amb components.
7. Utilitzar les propietats conjuntes de suma, resta i producte
per un escalar (distributivitat) treballant amb components.
8. Utilitzar les operacions amb vectors per resoldre problemes
(de composició de translacions, suma de forces,...). Identificar vectors
associats a translacions. Fer translacions coneguts els vectors translació
que les defineixen.
9. Treballar amb combinacions lineals de vectors utilitzant components.
Unitat didàctica
3: Mòduls i arguments. Vectors en forma polar.
1. Obtenir el mòdul d'un vector
coneguts els seus components.
2. Conèixer les propietats del mòdul d'un vector.
3. Conèixer el concepte d'argument d'un vector.
4. Familiaritzar-se amb vectors donats en forma polar (o mòdul-argument)
i saber-los dibuixar.
5. Obtenir vectors de mòdul 1 (unitaris) a partir d'altres vectors.
6. Obtenir els components d'un vector coneguts el seu mòdul i el
seu argument.
7. Obtenir l'argument d'un vector coneguts els seus components.
Utilitzar correctament la calculadora per fer-ho en els quatre casos:
vector en el 1r., 2n., 3r. i 4t. quadrants.
8. Practicar el pas de vectors de forma polar (mòdul-argument)
a forma parell de números (components) i recíprocament.
9. Utilitzar la forma polar dels vectors per resoldre problemes
(de composició de translacions, suma de forces, ... ).
Unitat didàctica
4: Primeres aplicacions dels vectors a la geometria
1. Obtenir el punt
mitjà d'un segment.
2. Obtenir el simètric d'un punt respecte d'un altre punt.
3. Dividir un segment en més de dues parts.
4. Obtenir el baricentre d'un triangle.
5. Estudiar el paral·lelisme de vectors.
6. Estudiar l'alineació de punts.
7. Estudiar els paral·lelograms.
8. Introduir les
bases dels vectors del pla.
9. Estudiar la base canònica i les bases no canòniques
dels vectors del pla.
10. Fer exercicis senzills de canvis de base.
Unitat didàctica
5: Producte escalar de dos vectors
1. Fer el producte
escalar de dos vectors geomètricament (com a producte de mòduls
pel cosinus de l'angle que formen).
2. Interpretar geomètricament el producte escalar.
3. Estudiar les propietats commutativa, associativa respecte els escalars
i distributiva del producte escalar.
4. Fer el producte escalar de vectors treballant amb components.
5. Reconèixer l'equivalència dels dos procediments anteriors
d'obtenció del producte escalar de dos vectors.
6. Identificar vectors perpendiculars i verificar condicions de perpendicularitat
de vectors.
7. Obtenir el cosinus de l'angle que formen dos vectors y l'angle que
formen dos vectors.
8. Projectar un vector sobre un altre.
9. Aplicar el producte escalar a resoldre problemes de geometria plana.
3.2.- Activitats
que es proposen.
Es proposen 50 activitats
agrupades en cinc unitats didàctiques. Els títols, tant de les unitats
com de cada activitat, són explícits del que es pretén en cada una d'elles:
Unitat didàctica
1: Treballar amb vectors donats gràficament (fletxes).
Activitat 1.1
Vectors: mòdul, direcció i sentit.
Activitat 1.2 Suma de vectors.
Activitat 1.3 Commutativitat
de la suma. Regla del paral·lelogram.
Activitat 1.4 Associativitat de
la suma.
Activitat 1.5 Commutativitat de
la suma de tres o més vectors.
Activitat 1.6 Sumes i restes de
vectors.
Activitat 1.7 Producte d'un escalar
per un vector.
Activitat 1.8 Combinacions lineals
de dos vectors.
Activitat 1.9 Combinacions lineals
de tres vectors.
Activitat 1.10 Distributivitat
del producte respecte de la suma.
Unitat
didàctica 2: Treballar amb vectors utilitzant coordenades i components.
Activitat 2.1
Components d'un vector.
Activitat 2.2 Suma de vectors utilitzant
components.
Activitat 2.3 Regla del paral·lelogram.
Activitat 2.4 Associativitat de
la suma.
Activitat 2.5 Commutativitat de
la suma.
Activitat 2.6 Sumes i restes de
vectors.
Activitat 2.7 Vectors i translacions.
Activitat 2.8 Vectors i forces.
Un exemple: un vaixell en un canal.
Activitat 2.9 Productes per escalars
i combinacions lineals.
Activitat 2.10 Més sobre combinacions
lineals.
Unitat
didàctica 3: Mòduls i arguments. Vectors en forma polar.
Activitat 3.1
Mòdul d'un vector.
Activitat 3.2 Argument d'un vector.
Activitat 3.3 Vectors en forma polar
(o en forma mòdul-argument).
Activitat 3.4 Mòdul del producte
d'un escalar per un vector.
Activitat 3.5 Argument del producte
d'un escalar per un vector.
Activitat 3.6 Mòdul de la suma de
dos vectors.
Activitat 3.7 Obtenció de
vectors de mòdul 1 (unitaris).
Activitat 3.8 Obtenció dels components
coneguts el mòdul i l'argument.
Activitat 3.9 Obtenció del mòdul
i de l'argument coneguts els components.
Activitat 3.10 Suma de dos vectors
donats en forma polar.
Unitat didàctica
4: Primeres aplicacions dels vectors a la geometria.
Activitat 4.1
Punt mitjà d'un segment.
Activitat 4.2 Simètric d'un
punt respecte d'un altre punt.
Activitat 4.3 Divisió d'un
segment en més de dues parts.
Activitat 4.4 Baricentre d'un triangle.
Activitat 4.5 Paral·lelisme
de vectors.
Activitat 4.6 Alineació de
punts.
Activitat 4.7 Sobre paral·lelograms.
Activitat 4.8 Introducció
a les bases: la base canònica.
Activitat 4.9 Bases no canòniques.
Activitat 4.10 Bases no canòniques
i obliqües.
Unitat didàctica
5: Producte escalar de dos vectors.
Activitat 5.1
Definició de producte escalar de dos vectors.
Activitat 5.2 Interpretació
geomètrica del producte escalar.
Activitat 5.3 Propietats: commutativitat
i associativitat respecte els escalars.
Activitat 5.4 Propietats: distributivitat
respecte de la suma.
Activitat 5.5 Obtenció del
producte escalar a partir dels components.
Activitat 5.6 Perpendicularitat
de dos vectors.
Activitat 5.7 Cosinus de l'angle
que formen dos vectors.
Activitat 5.8 Projecció d'un
vector sobre un altre.
Activitat 5.9 Retrobem un teorema
atribuït a Tales de Milet.
Activitat 5.10 Retrobem el teorema
de Pitàgoras.
3.3.- Aspectes curriculars en els que
s'incideix.
El DECRET 182/2002, de 25 de juny, pel
qual es reordenen els ensenyaments de batxillerat (modifica el
Decret 82/1996, de 5 de març), estableix per a la matèria matemàtiques
(modalitats de ciències de la naturalesa i de la salut i tecnologia) els
següents continguts/objectius relacionats amb els vectors:
a) Entre els
fets, conceptes i sistemes conceptuals:
4. Pla i espai
vectorial (V2 i V3).
4.1 Vectors al
pla i a l’espai ordinari. Els conjunts V2 i V3.
4.2 Suma, diferència, producte per un nombre i combinacions lineals
de vectors: interpretació i propietats.
4.3 Dependència i independència de vectors.
4.4 Bases al pla i a l’espai ordinari. Components d’un vector en una
base donada.
4.5 Matriu de components d’un conjunt de vectors en una base donada.
Rang d’una matriu.
4.6 El conjunt de vectors del pla i R2, el conjunt de vectors de l’espai
i R3.
4.7 Mòdul i argument d’un vector. Angle entre vectors.
4.8 El producte escalar de dos vectors. Propietats. Interpretació
geomètrica.
b) Entre els
procediments:
6. Càlcul vectorial
(V2 i V3).
6.1 Operacions
amb vectors donats geomètricament i a partir de els seus components
(pla o espai): suma, diferència, producte per un nombre i combinacions
lineals.
6.2 Càlcul dels components de vectors del pla, a partir del mòdul
i l’argument i recíprocament.
6.3 Determinació de conjunts independents de vectors. Identificació
de bases a V2 i V3.
6.4 Càlcul del producte escalar de dos vectors.
c) Entre els objectius
terminals:
25. Identificar
i representar vectors al pla donats gràficament o a través de els seus components i reconèixer la seva dependència o independència de manera
intuïtiva. A l’espai, identificar vectors donats en els seus components
i reconèixer la seva dependència o independència, tant a nivell intuïtiu
com a partir del càlcul del rang de la matriu de components.
27. Utilitzar els
vectors per representar i resoldre situacions plantejades en l’àmbit
de la física o de la tecnologia. En particular, conèixer els conceptes
de mòdul i argument d’un vector del pla i la seva relació amb els components
del vector en una base donada.
3.-
GUIA PER A L'ALUMNAT.
Cada activitat consta
de tres parts:
a) Una petita
explicació.
En ella s'introdueixen
conceptes i/o s'expliquen determinats procediments (d'una forma resumida).
Cada explicació va acompanyada d'una figura que il·lustra els conceptes
introduïts i/o procediments explicats. L'alumne haurà de llegir amb
atenció aquestes explicacions.
b) Una activitat
interactiva.
Aquestes activitats interactives inclouen
un applet realitzat amb el software de geometria interactiu Cinderella.
Generalment la realització de l'activitat exigeix polsar amb el botó
esquerre del ratolí sobre determinats punts (punts verds), desplaçar-los
mantenint el botó polsat i obtenir determinats resultats.
Totes les activitats
interactives van acompanyades d'un hipervincle que dóna la corresponent
solució.
Recordem novament
que per a la realització de les activitats interactives que es proposen
és imprescindible disposar d'un ratolí que funcioni correctament i que
qualsevol problema amb el ratolí, brutícia, mala configuració, etc.,
dificultarà la realització d'aquestes activitats, obtenir el resultat
desitjat o treballar amb la precisió desitjable.
Respecte de la
precisió del resultat, s'ha de defugir l'excessiu perfeccionisme.
Per exemple, si en comprovar determinada propietat, l'alumne no encerta
en posar el punt exactament en el lloc on correspon, però fa
una construcció que de forma aproximada mostra que la propietat
es verifica, s'ha de donar per feta la comprovació.
c) Una proposta
de treball.
Són treballs de
consolidació dels conceptes/procediments adquirits en l'activitat i
que l'alumne haurà de realitzar en la seva llibreta o quadern de treball.
Com que està previst que es treballi amb coordenades i components, és
convenient que es tracti d'un quadern amb fulles quadriculades.
Per a la realització d'aquestes activitats
seran necessaris útils elementals de dibuix: regla graduada, compàs,
escaire, transportador d'angles, ... També serà necessari disposar d'una
calculadora científica (amb funcions trigonomètriques i trigonomètriques
inverses) per a les unitats 3 i 5(mòdul-argument i producte escalar).
Hi ha la possibilitat
d'obtenir documents Word especialment preparats per fer cadascuna d'aquestes
propostes de treball. A cada proposta de treball apareix un hiperenllaç
que proporciona el document i l'alumne se'l pot imprimir.
4.-
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ
1.- A,
B, C i D són punts arbitraris del pla. Simplifica
les següents expressions donant el resultat en la forma (és
a dir, donant l'origen i l'extrem del resultat):
2.- Fes una
construcció geomètrica que posi de manifest la commutativitat de la suma
de tres vectors.
3.- Donats
els vectors i
de la figura, dibuixa els següents vectors:
4.-
Si el vector té mòdul 4 (és
a dir, ) calcula el mòdul
dels següents vectors:
Mòdul de 3
: 
Mòdul de -4
: 
Mòdul de ¾
: 
Mòdul de -0,5
: 
Mòdul de ½
: 
5.-
La figura següent és un paral·lelogram, i
a) Expressa els
següents vectors en funció de i de
: , ,
i .
b) Calcula de dues
formes diferents el vector suma .
6.- Donat l’octàgon
regular de la figura
a) Dibuixa el vector
b) Tracta
de posar el vector anterior en la forma (és
a dir, un escalar por un vector).
7.- Si =(4,-2),
=(-1,5) i =(0,3),
calcula:
8.- Donat el
triangle de vèrtexs A(4,2), B(10,5) i C(2,6), es
demana:
a) Calcula
b) Quant val el
perímetre del triangle ABC?
c) És rectangle
el triangle ABC? Justifica la resposta.
9.- Escriu
el vector = (-2,7) com a combinació
lineal dels dos vectors = (2,-1) i =
(2,2).
10.-
On estan situats els extrems de tots els vectors que tenen mòdul
4 si el seu origen és l'origen de coordenades?
Dibuixa uns
quants vectors de mòdul 4 (amb el seu origen en l'origen de coordenades)
en aquest gràfic.
|
|
11.-
On estan situats els extrems de tots els vectors que tenen argument
60º si el seu origen és l'origen de coordenades?
Dibuixa uns
quants vectors d'argument 60º (amb el seu origen en l'origen de
coordenades) en aquest gràfic.
|
|
13.-
Dibuixa de forma aproximada els següents quatre vectors: 545º,
3120º, 6210º i 4-20º. Calcula
després els seus components.
|
|
14.-
Calcula el mòdul i l’argument dels vectors ,
i sabent
que A(3,2), B(-1,-1) i C(3,-1). Després posa els
vectors ,
i en forma polar.
15.-
Caminem en línia recta 3 km en direcció E, després 4 km en direcció
NE i finalment 8 km en direcció S.
a) Fes un
esquema aproximat de l'itinerari que hem fet (partint de l’origen).
|
|
b) Calcula quants
km ens hem allunyat del punt de partida.
16.- A la següent
taula tens diversos vectors donats en dues formes. Completa els forats
de la taula.
Forma:
en components
|
Forma:
polar
|
(5,3)
|
|
(40,-30)
|
|
|
5270°
|
|
5,656945°
|
(0,
6)
|
|
(0,-1)
|
|
|
4120°
|
(-12,5)
|
|
|
1180°
|
17.- Si
i ,
calculeu un vector que
verifiqui . Doneu el
resultat en forma polar.
18.- Donats
els punts A(4,2), B(10,5), C(2,6) i D(x,9),
es demana:
a) Calcula les coordenades
del punt mitjà del segment BC.
b) Calcula les coordenades
del punt simètric de B respecte de A.
c) Calcula x perquè
els punts B, C i D estiguin alineats.
d) Calcula x perquè
i
siguin paral·lels.
e) Calcula x perquè
i
tinguin el mateix mòdul.
19.- A la següent
taula tens diversos vectors donats en tres formes. Completa els forats
de la taula.
Forma:
en components
|
Forma:
en funció de
i 
|
Forma:
polar
|
(-2,5)
|
|
|
|
6 +
2
|
|
|
|
5270°
|
|
|
1030°
|
|
-4
|
|
(0,-1)
|
|
|
|
|
5135°
|
|
6
|
|
(3,5)
|
|
|
|
|
1270°
|
|
5(cos60º +
sin60º )
|
|
20.- Donats
els vectors = (a,5)
i = (8,4), calculeu a
perquè:
a) siguin paral·lels.
b) siguin perpendiculars.
c) verifiquin que
·
= 42 .
21.- Donats
els vectors =(6,8) i =(-5,12)
, calculeu:
a) (2 + )·(2 - )
.
b) ( + )2
.
c) l'angle que formen
els vectors i .
22.-
Si ABCD és un paral·lelogram
a) Calculeu
l'angle a que formen
el costats AB i AD .
b) Calculeu
l'angle b que formen
les diagonals .
|
|
23.- Calculeu
el producte escalar dels vectors
i de la figura. |
|
24.- Donats
els punts A(2,6), B(4,8), C(3,2) i D(7,1),
es demana:
a) Calculeu l'angle
que formen els vectors
i .
b) Calculeu l'angle
que formen els vectors +
i - .
5.-
MAPA DE LA WEB
Activitats
d'aprenentatge
a realitzar per l'alumnat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|